Pregled bibliografske jedinice broj: 60051
Pogon broda II
Pogon broda II / Filetin, Tomislav (ur.).
Zagreb: FSB Zagreb, 1999
CROSBI ID: 60051 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pogon broda II
(Marine Propulsion Plant II)
Autori
Šneller, Slavko ; Parat, Želimir
Vrsta obrazovnog materijala
Ostalo (nedefinirano)
Izdavač
FSB Zagreb
Grad
Zagreb
Godina
1999
Stranica
258
ISBN
935-6313-27-8
Ključne riječi
brodski porivni strojevi; parne turbine; stapni parni strojevi; plinske turbine; brodski kondenzatori
(marine propulsion systems; steam turbines; steam engines; gas turbines; marine condensers)
Sažetak
U udžbeniku Pogon broda II obuhvaćeni su porivni i pomoćni strojevi i uređaji čija je zajednička karakteristika da rade s parom kao radnim sredstvom. To su stapni parni strojevi, parne turbine i parni kondenzatori. Ovdje su uključene i plinske turbine zbog niza bliskih svojstava s parnim turbinama. O nekim posebnim izvedbama tih strojeva koji služe za pomoćne svrhe govori se i u predmetu Brodski pomoćni strojevi.
Suvremeni trgovački brodovi grade se danas većinom na dizelmotorni poriv. U hrvatskoj brodogradnji zadnji trgovački brodovi s parnoturbinskim porivom izgrađeni su već daleke 1963. godine. No, to ipak ne znači da brodograditelji mogu potpuno zanemariti proučavanje parnih strojeva i uređaja te plinskih turbina i to iz slijedećih razloga:
- u svjetskoj brodogradnji grade se još trgovački brodovi na parni poriv,
- na svakom motornom brodu postoji redovito cijeli niz pomoćnih parnih strojeva i uređaja kao što su kotlovi, turbogeneratori, turbopumpe, stapne parne pumpe, kondenzatori i sl.
- na pojedinim plovnim jedinicama vojne namjene kao sto su nuklearne podmornice, nosači aviona, bojni brodovi i krstarice, normalno se koristi parnoturbinski poriv uz nuklearno gorivo, te plinskoturbinski poriv za srednje i manje plovne jedinice, često u kombinaciji s Dieselovim motorima,
- istrošenju svjetskih rezervi nafte,i mogućem povećanju cijena tekućih goriva kao alternativa se nameće korištenje ugljena i nuklearnih goriva, što sa sobom povlači i primjenu parnih turbina i stapnih parnih strojeva za svrhe poriva; tako se u godinama veoma visokih cijena tekućih goriva (1977.-1980.) moglo zabilježiti da su ugovoreni trgovački brodovi na ugljen s porivom na parne turbine i stapne parne strojeve. Cijene tekućih goriva od 1980.g. nadalje opet su dosta umjerene, što je opet do daljnjega isključilo svako značajnije korištenje ugljena za brodski poriv.
Općenito je poznavanje osnova brodske energetike jedna od važnih komponenata projektiranja broda, jer odatle proizlazi cijeli niz elemenata za projektno rješenje broda, kao što su veličina strojarnice, težina strojnog kompleksa, vrste i količine goriva i ostalih pogonskih materijala, njihov razmještaj na brodu, oprema za manipulaciju gorivom, broj i struktura posade, manevarska svojstva broda, troškovi pogona i sl. Obzirom na to i pristup proučavanju problematike brodskog pogona bit će nužno više projektantski, a manje konstrukterski, upoznati i proučiti prvenstveno one karakteristike strojnih postrojenja, koje govore o uklapanju postrojenja u brod i o njegovom utjecaju na ponašanje broda u eksploataciji. Naravno, da bi se mogla spoznati i razumjeti sva ta svojstva potrebno je do određene mjere upoznati i principe rada, konstruktivne pojedinosti i konstrukcijske probleme tih strojeva. Ovakav pristup odgovarat će određenim dijelom i brodostrojarima koji se bave detaljnijim projektiranjem brodskih strojnih sustava kao i problemima njihova korištenja i održavanja, a nerijetko i problemima njihova konstruiranja.
Zbog oskudnosti odgovarajuće stručne literature, ovaj udžbenik, osim gradiva koje je moguće prezentirati kroz predavanja predviđena nastavnim programom, sadrži i neke daljnje materijale neophodne da bi se kako tako zaokružila problematika i sadržaj kolegija Pogon broda II.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Brodogradnja