Pregled bibliografske jedinice broj: 599218
Djeca i televizija: uloga roditelja u izboru televizijskih sadržaja
Djeca i televizija: uloga roditelja u izboru televizijskih sadržaja, 2012., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet, Rijeka
CROSBI ID: 599218 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Djeca i televizija: uloga roditelja u izboru televizijskih sadržaja
(Children and television: parents`s role in choosing television contents)
Autori
Čavrak, Eliana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Rijeka
Datum
17.09
Godina
2012
Stranica
76
Mentor
Prof.dr.sc. Jasminka Zloković
Ključne riječi
djeca; roditelji; televizija; televizijski sadržaji; televizijska kultura; pozitivni i negativni televizijski utjecaji
(children; parents; television; TV contents; TV culture; positive and negative television influence)
Sažetak
Svrha ovog rada je ispitivanje uloge roditelja kao posrednika u kritičnijem razumijevanju i biranju televizijskih sadržaja. Teoretski dio rada je podijeljen u tri cjeline. U prvoj cjelini ukratko se prikazuje suvremena obitelj kao i neki učestali problemi s kojima se roditelji susreću u ostvarivanju svoje uloge. Promjene u našoj okolini utjecale su i na promjenu tradicionalne obitelji, međutim, to ne mijenja ulogu i temeljne funkcije roditelja pa tako niti one koje se odnose na roditelje kao primarne izvore socijalizacije. Vrijeme provedeno u interakciji sa roditeljima ima odgojnu i obrazovnu vrijednost koja je presudna za dobrobit djetetova razvoja. U drugoj cjelini teorijskog djela raspravlja se o televiziji i njezinoj privlačnosti koja obuhvaća posredovanje slike i zvuka, izbor različitih sadržaja kao i u jednostavnost uporabe. Dugotrajno gledanje televizije, kako objašnjavaju dosadašnja istraživanja, donosi brojne negativne učinke čija su najlakša „meta“ upravo djeca. Stoga se u trećoj cjelini, kroz analizu znanstvene i stručne literature, raspravlja o ulozi roditelja kao posrednika u boljem i kritičnijem razumijevanju ovog medija. Zbog nedostatka iskustva i kritičkog razmišljanja mnogi sadržaji nisu primjereni za djecu te ih je potrebno objasniti ili pronaći prikladnije. Kako bi dobili uvid u ostvarenje ove roditeljske uloge provedeno je istraživanje koje ujedno čini i drugi empirijski dio ovog rada. Istraživanjem su obuhvaćena djeca školske dobi između 11. i 15. godina života odnosno učenici od 5. do 8. razreda osnovnih škola „Pećine“ i „Centar“ sa područja Grada Rijeke. Pitanja anketnog upitnika su usmjerena na ispitivanje vremena provedenog pred televizijskim ekranom u odnosu na njihovo slobodno vrijeme izvan nastave i drugih školskih obveza. Ispitani su i najčešće birani televizijski sadržaji te mišljenja djece prema televiziji na temelju njihova razumijevanja televizijskih sadržaja i poruka. U anketnom upitniku su ispitana i mišljenja djece o ulozi njihovih roditelja u izboru i aktivnom primanju televizijskih poruka s obzirom na roditeljsko poznavanje suvremene tehnologije te postavljena ograničenja, roditeljski interes i razgovor roditelja s djecom o televizijskim sadržajima i porukama. Analiza dobivenih rezultata je pokazala kako anketirana djeca provode manje vremena u gledanju televizije od onog što se pretpostavlja ili što se nalazi u nekim dosadašnjim istraživanjima (Laniado, 2005., Miliša, 2010., Sigman, 2010.) S obzirom na najčešće birane televizijske sadržaje, razlozi gledanja televizije odnose se na zabavljačku funkciju i dodatno ispunjavanje slobodnog vremena. Rezultati mišljenja anketirane djece o uspješnosti roditeljske uloge kao posrednika u razumijevanju i biranju televizijskih sadržaja pokazuju kako roditelji anketirane djece ne postavljaju pravila i zanemaruju razgovor usmjeren ka boljem razumijevanju televizijskih sadržaja i poruka. Istovremeno odgovori anketirane djece upućuju na visok stupanj slobode u izboru neprimjerenih televizijskih sadržaja kao i vremena njihova gledanja. Dobiveni rezultati ovog istraživanja potvrđuju još uvijek snažnu prisutnost televizijskog medija u svakodnevnom životu djece školske dobi. Pojava novijih i interaktivnih tehnoloških uređaja poput računala, video-igrica i mobitela nije značajnije utjecala na popularnost televizijskog medija stoga je dugotrajno gledanje televizije još uvijek jedan od izvora brojnih negativnih utjecaja koji ugrožavaju fizičko i psihološko zdravlje djece. Inozemni i domaći autori (Laniado, 2005., Miliša, 2010., Sigman, 2010., Ilišin, Bobinac, 2001.) koji se bave ovom problematikom su usmjereni prvenstveno na kritiku televizije kao izvora brojnih negativnih utjecaja na djecu. Rezultati tih istraživanja imaju još uvijek slab utjecaj na kreatore televizijskog i propagandnog programa koji imaju mogućnost obogaćivanja televizijskog programa sadržajima i porukama primjerenijima djeci. Kada bi se i utjecaj na kreatore televizijskog i propagandnog programa povećao to bi samo djelomično riješilo problem s obzirom da ono ne bi utjecalo na vrijeme koje djeca provode pred televizijskim ekranom kao popularnom aktivnošću ispunjavanja slobodnog vremena. Stoga se u ovom radu ispituje uloga roditelja kao subjekata bliskih djeci koja imaju mogućnost ostvarenja svoje uloge posrednika ne samo u biranju i razumijevanju televizijskih sadržaja već i u kreiranju pravila koja bi ograničila negativne televizijske utjecaje.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
Napomena
The purpose of this work is to examine the significance of parents`s role as a mediator in the choice and critical comprehension of television contents. The theoretical part of this work is divided in three units. The first unit describes briefly a modern family and frequent problems the parents are confronted with in their everyday role. The changes in our surroundings have affected the traditional family, nevertheless, they have not modified neither the role or the fundamental functions of parents, nor the parental role as the primary source of socialisation. The time spent in the interaction with parents has both educational and educative values, crucial for the wellbeing of child's development. The second unit of this theoretical part is a dispute on television itself, it's attractive effect, it`s intercession of pictures and sounds, a great selection of contents and simplicity to use. The prolonged television watching, as explained by different researchers so far, could cause a great deal of negative influences on children - the easiest „target“ of this media's effects. Therefore, the third unit, in which scientific and professional literature has been analysed, represents a debate on parents's role as a mediator in better and more critical understanding of the television and it's contents. Due to children's lack of experience and critical consideration, many television programs are improper for their age, therefore they should be either explained or subsituted by more suitable ones. In order to get an insight into the realization of this specific parents's role, a research has been made which represents a second empiric part of this work. A survey includes children between 11 and 15 years of age, respectively pupils attending classes in the range from V. to VIII. form at the primary schools Pećine and Centar from the city of Rijeka.The survey questions aim at examining the duration of time spent in front of television set in comparison with children's leisure time, once out of school and free of school obligations.The examined subjects were asked to declare themselves about the television programs they watch more frequently and their views on television in respect to their comprehension of the contents and messages. The survey also included questions regarding the importance of their parents's role in the choice and active perception of television messages in consideration with parents's knowledge of modern technology, limitations established in watching it, parents's interest and discussion with children about television contents and messages. The analysis of survey results show that children spend less time in front of TV set, then was expected or could be deducted from past researches. Considering the most frequently chosen TV programs, it is obvious that television is watched basically for it's entertainment function and to fullfill children's leisure time. When questioning children about successfullness of their parents`s role as mediators in choosing and comprehending TV programs the results show clearly that parents do not set any limitations in rules and avoid discussions on better understanding of TV contents and messages. Children's responses show a high degree of liberty in choosing inapliccable TV programs and watching hours. The results of this survey confirm a very strong presence of this mass media in school children's everyday lives. In spite of many new and interactive technological devices, i.e. computers, video games, mobile phones etc., the popularity of television has not been notably obscured. Therefore, watching television for long periods of time remains one of the sources of highly negative influence on children's physical and psychological health. When analysing this problem foreign and national authors show a tendency to blame primarily television as a source of various negative influences on children. The results of these researches have nevertheless a minor influence upon creators of television and advertising programs, who on the other side have a power and possibility of enriching TV contents with programs and messages more suitable for children. But even if creators of TV were more influenced by social opiniom, that would solve the problem partly, since they can not shorten the time children spend in front of television screen, fullfilling their leisure time with this entertaining activity.T herefore, this work examins the parents's role, the closest grown ups to children who have a possibility to perform their role of mediators, not only in choosing and comprehending TV contents but also in creating rules which would limit the negative influence of television.
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-0000000-1429 - Pedagoški aspekti odnosa u obitelji (Zloković, Jasminka, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka