Pregled bibliografske jedinice broj: 599215
Prikaz obitelji u školskim udžbenicima za niže razrede osnovne škole
Prikaz obitelji u školskim udžbenicima za niže razrede osnovne škole, 2012., diplomski rad, diplomski, Filozofdki fakultet u Rijeci, Rijeka
CROSBI ID: 599215 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Prikaz obitelji u školskim udžbenicima za niže razrede osnovne škole
(A family study in textbooks for lower grades of elementary school)
Autori
Obućina, Maja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofdki fakultet u Rijeci
Mjesto
Rijeka
Datum
19.09
Godina
2012
Stranica
96
Mentor
Prof.dr.sc. Jasminka Zloković
Ključne riječi
obitelj; promjene u obitelji; slika obitelji u školskim udžbenicima
(family; family changes; picture of the family in the school books.)
Sažetak
Obitelj je prva zajednica s kojom se susrećemo i u kojoj učimo, ona nas razvija u mlade ljude i prema tome ima izuzetno važnu ulogu. U zdravoj funkcionalnoj obitelji temelj je stabilan bračni odnos kojeg karakteriziraju predanost, odanost, ljubav, uzajamnost i brižnost. (Štakelar, 2010). Obitelj je svoje uloge mijenjala kroz povijest. Neke od temeljnih promjena su se dogodile u veličini i strukturi obitelji, odgojnom stilu i funkciji, socijalizaciji djece i njihovom slobodnom vremenu te u brizi za ekonomsku sigurnost (Rosić, Zloković, 2002). U današnjem globalizacijskom svijetu sve teče ubrzano što je utjecalo i na obitelj. Sve manje imamo vremena jedni za druge, sve je veći broj razvoda i različitih vrsta obitelji što je utjecalo na uloge i odgovornosti unutar obitelji. Cilj rada jest ispitati i ukazati na sliku obitelji koja se prikazuje u školskim udžbenicima te time ukazati na moguće utjecanje na stvaranje slike djeteta o obiteljima, obiteljskim odnosima, ulogama i funkcioniranju. Analizom udžbenika ispitali smo da li je polazna pretpostavka, da su u udžbenicima najzastupljenije tradicionalne obitelji s tradicionalnim podjelama uloga, točna. U radu se analiziraju udžbenici za niže razrede osnovne škole Hrvatskog jezika i Prirode i društva koji se u najvećem broju koriste u školama na području grada Rijeke. Pristup u analizi podataka preuzeli smo iz članka Mlinarević, Peko, Munjiza, Slika obitelji u udžbenicima Hrvatskog jezika i književnosti za mlađu dob, (2007). U svim udžbenicima Hrvatskog jezika obitelji je posvećena velika pozornost. Naglasak se stavlja na heteroseksualne veze u kojima su djeca biološki povezana s roditeljima. Naglašava se važnost djedova i baka u životu obitelji. Majka je prikazana kao nositelj kućanskih poslova i brige za djecu. U udžbenicima Prirode i društva obiteljska tematika je raznoliko zastupljena, u udžbenicima prvog i drugog razreda dvije cjeline su posvećene obitelji, u udžbeniku za treći razred samo jedan tekst, dok u udžbeniku za četvrti razred nema obiteljske tematike. Istaknuli bismo razliku u prikazu obitelji između udžbenika Hrvatskoj jezika i Prirode i društva. U udžbenicima Hrvatskoj jezika još uvijek prevladava tradicionalna slika obitelji (samo u jednome tekstu je spomenut samohrani roditelj), dok se slika obitelji u udžbenicima Prirode i društva prilagođava stvarnim društvenim uvjetima na način da se spominju jednoroditeljske obitelji i usvojenje u pozitivnom kontekstu te su otac i majka prikazani kao zajednički nositelji kućanskih poslova i brige za djecu. Kako bismo prikazali širu sliku obitelji u udžbenicima Hrvatskog jezika za niže razrede osnovne škole rezultate analize usporedili smo s rezultatima istraživanja Mlinarević, Peko, Munjiza (2007). Usporedba rezultata analize ova dva rada pokazuje slične karakteristike: U udžbenicima su prikazane potpune tradicionalne i proširene obitelji s tradicionalnim podjelama uloga. Jedinu veću razliku naveli bismo u podzastupljenosti prikaza nepotpune obitelji u ovome radu. Obitelj je zauzela važnu ulogu u udžbenicima, no slika obitelji ne ocrtava realnu sliku današnje stvarnosti. Iako su udžbenici Prirode i društva za prva dva razreda izuzetak jer prikazuju suvremenu obitelj, sumirajući sve rezultate postavljena hipoteza (U udžbenicima Hrvatskog jezika i udžbenicima Prirode i društva za niže razrede najzastupljenije su tradicionalne obitelji s tradicionalnom podjelom uloga.) je potvrđena.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
Napomena
The family is a fundamental social community which has an important role in the lifes of individuals. As well as the community. A stabile marriage relationship which is characterized by the loyality, love, solidarity and care is the base for a helathy functioning of a family. The communication is free, emotions are expresed freely and disagreements are resolved by compacts (Štakelar, 2010). The family has changed it's role during various historical periods. Some of the changes have happend in the size and the structure of the family, some in the educational stlye and function, some in the socialisation of the children, family leisure time and concern for economic security (Rosić, Zloković, 2002). In todays global world, everything is happening very fast. This has a great influence on the family as a community. People have less time for each other, the number of divorces increase daily, different types of family types are appearing and all these features have an influence on the role of the family and family responsabilities. The goal of this thesis is to indicate the picture of the family, which is present in the school books and to funnel the possible image of the family function, family relations and family roles which could be transmitted to the pupils. The initial assumption are the types of families which are present in school books. These are traditional ones, with the traditional role playing. These have been examinaded with the analysis for the school books for these two school subjects: Croatian Language and Nature and Society. The analyzed books are the most used in the schools in the city of Rijeka. The pattern for the analysis has been taken from the article: Mlinarević, Peko, Munjiza (2007). The picture of the family in the school books of Croatian Language for the younger age. Odgojne znanosti. Vol.9, 1, 33-48. In the school books of Croatian Language, the topic about family has a very important role. The accent is set on the heterosexual relations in which children are biologicaly connected with the parents. The importance of having grandparents is highlighted as well. The mother is showed as a holder of all domestic work. In the school books of Nature and Society, the family topic is differently presented, In school books for the first and second grade, two units deal with the family topic. The book for the third grade holds only one text about the family topic and in the book for the fourth grade there is no family topic at all. The aim of this work is to highligh the difference between the books used in the Croatian Language and Nature and Society. In the books of the Croatian Language, the traditional picture of the family (single parents are mentioned only in one text) are prevailing. The picture of the family in the books of Nature and Society are somewhat adjusted to the actual social conditions by mentioning the single parents and adoption in a positive context. The parents are presented as common holders of the house work and care for children. In order to present the wider picture of the family in the school books of Croatian Language, the results of the analysis were compared with the results of the analysis Mlinarević, Peko, Munjiza (2007). The comparison of this two works has showed similar characteristics: traditional extended families with traditinal roles are represented in the books. Only bigger difference is noticed in the category of the single parents which are subordinate in the results of this work. The family has an important role in the school books, but the picture of the family does not outline a realistic picture of today' s reality. Although the books of the Nature and Society for the first two grades are an exception, when summarising all the data- the hypothesis (In the school books of the Croatian Language and Nature and Society are represented the traditional families with the traditional roles) is confirmed.
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-0000000-1429 - Pedagoški aspekti odnosa u obitelji (Zloković, Jasminka, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka