Pregled bibliografske jedinice broj: 598465
Sustavi za zaštitu od požara u tunelima
Sustavi za zaštitu od požara u tunelima, 2012., diplomski rad, Fakultet prometnih znanosti, Zagreb
CROSBI ID: 598465 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Sustavi za zaštitu od požara u tunelima
(Systems for fire protection in tunnels)
Autori
Dujmović, Igor
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Fakultet prometnih znanosti
Mjesto
Zagreb
Datum
16.10
Godina
2012
Stranica
67
Mentor
Bukljaš Skočibušić, Mihaela
Ključne riječi
sustavi; zaštita; prometni proces; požar
(systems; security; transport process; fire)
Sažetak
Sigurnost prometa na cestama dio je opće sigurnosti svake zemlje. Sigurnost prometa je prvenstveno društvena, a potom gospodarska kategorija, koja je uvjetovana odnosima između čimbenika u sustavu sigurnosti prometa, tj. odnosima sudionika u prometu, vozila, prometne infrastrukture i suprastrukture te drugih čimbenika u svom dinamičnom sustavu. Gotovo nijedna ljudska aktivnost ne odvija se bez određenog stupnja opasnosti. Cestovni motorni promet, u kojem svakodnevno sudjeluje praktično svatko, kudikamo je najopasniji oblik prometa. Stupanj cestovno prometne sigurnosti odražava prometnu kulturu i složenost svekolikih odnosa u modernim društvima. U cestovnom prometnom sustavu posebno mjesto imaju cestovni objekti – tuneli. Građevinski su vrlo zahtjevni objekti, a također su mjesta povećanog rizika zbog čega se u njima moraju primjenjivati posebno stroge mjere zaštite. U povijesti tunelske gradnje prve naznake tunelskih karakteristika nalazimo u grobnicama Egipćana 2000 godina prije krista te Numbijskim pećinama. U Jeruzalemu je 1000 godina prije Krista izgrađen 537m dugačak tunel za vodovod. Poznat je i tunel dužine 1000 metara i na otoku Samosu u 7. stoljeću prije Krista. Dodajmo da je Nebukadnezar II Kaldejac iz Babilonske države dao iskopati ispod rijeke Eufrat, hodnik širok 4, 6 i dugačak 900 metara, a da je prvi cestovni tunel izgrađen u Napulju 36. godine prije Krista dužine 1000 metara. Prvi željeznički tunel izgrađen je u Engleskoj 1830. godine čija je izgradnja trajala 4 godine. Najduži jednotračni željeznički tunel na svijetu izgrađen 1906 godine u Švicarskoj, dugačka 19803metra, a dvotračni u Italiji 1934 godine, dugačak 18510 metara. Najduži tunel za cestovni promet je onaj ispod Mont Blanca izgrađen 1967. godine dugačak 11600 metara. Jedan od segmenata zaštite u tunelima je sustav za zaštitu od požara. S požarnog motrišta najveću pozornost privlače tuneli za cestovni promet. Požar u tim tunelima može izazvati tragedije i razaranja širokih razmjera. Nesreće u tunelu Mont Blanc (24. ožujka 1999. godine), u tunelu Tauern (29. svibnja 1999. godine), u tunelu Gotthard (24. listopada 2001. godine), te naposljetku u tunelu Barreg (14. travnja 2004. godine), dokaz su za ovakvu tvrdnju. Detaljnim analizama nastanka požara u navedenim tunelima, te analizom razvoja tih požara došlo se do zastrašujućih podataka koji se nisu mogli niti predvidjeti niti unaprijed proračunati. Jedan od tih zastrašujućih podataka odnosi se na spoznaju o brzini razvoja požara pri zapaljenju kamiona, s ekstremnim razvojem temperature koja dosiže 1000°C, a u pojedinim slučajevima i nadmašuje te vrijednosti. Iskustva također ukazuju da se za vrijeme požara oslobađa velika količina dima i plinova u kratkom vremenu, i to u ranoj fazi razvoja požara. Požar u tunelu Mont Blanc pokazao je da vrući plinovi mogu zapaliti vozila u tunelu koja su udaljena i preko 200 m od mjesta izbijanja požara . S tog stajališta, posebnu pozornost treba posvetiti sustavima za zaštitu od požara u tunelima, čija je zadaća detekcija požara u najranijoj fazi, a što je ujedno i predmet ovog istraživanja. Diplomski rad „Sustavi za zaštitu od požara u tunelima“ je izložen kroz 6 poglavlja: 1. Uvod 2. Opći pojmovi o zaštiti u prometu 3. Zakonska regulativa o zaštiti od požara 4. Vrste sustava za zaštitu od požara u tunelima 5. Postupci u slučaju požara u tunelima 6. Zaključak Znanstvena disciplina „Zaštita u prometu“ i njen predmet istraživanja su opisani u drugom. U tećem poglavlju su istaknute bitne zakonske regule vezane za zaštitu od požara u tunelima. U četvrtom poglavlju su opisani sustavi za dojavu požara općenito, kao i sustavi koji se koriste u tunelima u Republici Hrvatskoj. Postupci operatera i izvršne funkcije pridodanih sustava sustavu za dojavu požara su opisani u petom poglavlju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport