Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 597812

Mjere li skale upravljanja dojmovima namjerno iskrivljavanje odgovora na upitnicima ličnosti?


Galić, Zvonimir; Jerneić, Željko; Ferić, Goran
Mjere li skale upravljanja dojmovima namjerno iskrivljavanje odgovora na upitnicima ličnosti? // XVII. Dani psihologije - Sažeci radova / Sorić, Izabela ; Ćubela Adorić, Vera ; Gregov, Ljiljana ; Penezić, Zvjezdan (ur.).
Zadar: WA GRAF Zadar, 2010. (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 597812 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Mjere li skale upravljanja dojmovima namjerno iskrivljavanje odgovora na upitnicima ličnosti?
(Do impression management scales measure response distortion on personality questionnaires?)

Autori
Galić, Zvonimir ; Jerneić, Željko ; Ferić, Goran

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
XVII. Dani psihologije - Sažeci radova / Sorić, Izabela ; Ćubela Adorić, Vera ; Gregov, Ljiljana ; Penezić, Zvjezdan - Zadar : WA GRAF Zadar, 2010

Skup
XVII. Dani psihologije u Zadru

Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 27.05.2010. - 29.05.2010

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
upravljanje dojmovima; socijalna poželjnost; upitnik ličnosti
(impression management; social desirability; personality questionnaire)

Sažetak
Nedavna anketa među psiholozima koji često koriste upitnike ličnosti u znanstvene i praktične svrhe (Goffin i Christiansen, 2003) pokazala je da većina koristi skale socijalno poželjnog odgovaranja te na temelju njih korigira rezultate dobivene na temeljnim skalama upitnika ličnosti. Ovaj nalaz je iznenađujući s obzirom da nije sukladan studijama koje su pokazale da korekcije za socijalno poželjno odgovaranje ne rezultiraju točnijim opisima ličnosti (Ellingson, Sackett, i Hough, 1999), niti poboljšavaju valjanost upitnika ličnosti u predviđanju različitih kriterijskih varijabli (Schmitt i Oswald, 2006). Ipak, s obzirom na novi razvoj u konceptualizaciji i mjerenju socijalno poželjnog odgovaranja (Paulhus, 2002, 2006) potrebno je ponovno razmotriti korisnost skala socijalno poželjnog odgovaranja. Prema najnovijem, Paulhusovom (2002) modelu svjesno prikazivanje u socijalno poželjnom svjetlu nije jedno- nego dvodimenzionalno te ga treba mjeriti dvjema skalama upravljanja dojmovima koje se međusobno razlikuju u sadržaju. Prva je skala Upravljanja zajedništvom koja mjeri tendenciju ispitanika da negira socijalno devijantne impulse i ističe svetačke karakteristike, a druga skala Upravljanja djelotvornošću koja ukazuje na stupanj pretjerivanja u vlastitoj intelektualnoj i socijalnoj kompetentnosti. Te su dvije skale nedavno konstruirane (Paulhus, 2006) te je njihova valjanost nedovoljno istražena. Cilj ovog istraživanja bilo je ispitati korisnost skala Upravljanja zajedništvom i djelotvornošću za mjerenje namjernog iskrivljavanja odgovora na upitnicima ličnosti. U istraživanju je sudjelovalo 213 sudionika koji su ispunili pet-faktorski model ličnosti i skale socijalne poželjnosti iskreno i u situacijama poticanog iskrivljavanja. Rezultati provedenih analiza su pokazali da su obje skale upravljanja dojmovima osjetljive na situaciju primjene upitnika, odnosno da se rezultat na njima povećava u funkciji porasta motivacije za prikazivanjem u socijalno poželjnom svjetlu. Međutim, rezultati na tim skalama bili su slabo povezani s direktnim mjerama iskrivljavanja odgovora na upitniku ličnosti, a korigiranje uljepšanih odgovora na upitnicima ličnosti za upravljanje dojmovima nije povećala njihovu sličnost rezultatima prikupljenima u situaciji iskrenog odgovaranja. Zaključno, rezultati našeg istraživanja ukazuju da je vrijednost ovih dviju skala za mjerenje namjernog iskrivljavanja odgovora na upitnicima ličnosti upitna, te je neopravdano na temelju rezultata na tim skalama korigirati rezultate na osnovnim skalama ličnosti ili isključivati ispitanike čiji rezultati upućuju na izraženo socijalno poželjno odgovaranje.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
130-0000000-3282 - Ličnost i socijalo poželjno odgovaranje (Jerneić, Željko, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Željko Jerneić (autor)

Avatar Url Zvonimir Galić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Galić, Zvonimir; Jerneić, Željko; Ferić, Goran
Mjere li skale upravljanja dojmovima namjerno iskrivljavanje odgovora na upitnicima ličnosti? // XVII. Dani psihologije - Sažeci radova / Sorić, Izabela ; Ćubela Adorić, Vera ; Gregov, Ljiljana ; Penezić, Zvjezdan (ur.).
Zadar: WA GRAF Zadar, 2010. (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
Galić, Z., Jerneić, Ž. & Ferić, G. (2010) Mjere li skale upravljanja dojmovima namjerno iskrivljavanje odgovora na upitnicima ličnosti?. U: Sorić, I., Ćubela Adorić, V., Gregov, L. & Penezić, Z. (ur.)XVII. Dani psihologije - Sažeci radova.
@article{article, author = {Gali\'{c}, Zvonimir and Jernei\'{c}, \v{Z}eljko and Feri\'{c}, Goran}, year = {2010}, pages = {51}, keywords = {upravljanje dojmovima, socijalna po\v{z}eljnost, upitnik li\v{c}nosti}, title = {Mjere li skale upravljanja dojmovima namjerno iskrivljavanje odgovora na upitnicima li\v{c}nosti?}, keyword = {upravljanje dojmovima, socijalna po\v{z}eljnost, upitnik li\v{c}nosti}, publisher = {WA GRAF Zadar}, publisherplace = {Zadar, Hrvatska} }
@article{article, author = {Gali\'{c}, Zvonimir and Jernei\'{c}, \v{Z}eljko and Feri\'{c}, Goran}, year = {2010}, pages = {51}, keywords = {impression management, social desirability, personality questionnaire}, title = {Do impression management scales measure response distortion on personality questionnaires?}, keyword = {impression management, social desirability, personality questionnaire}, publisher = {WA GRAF Zadar}, publisherplace = {Zadar, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font