Pregled bibliografske jedinice broj: 597212
Srednjoeuropski park posvećen mitološkoj indijskoj kraljici – Sakuntala park u Osijeku
Srednjoeuropski park posvećen mitološkoj indijskoj kraljici – Sakuntala park u Osijeku // Metamorfoze mita. Mitologija u umjetnosti od srednjeg vijeka do moderne. Zbornik radova znanstvenog skupa „Dani Cvita Fisković“ / Belamarić, Joško ; Fisković, Igor ; Grujić, Nada ; Gudelj, Jasenka ; Marinković, Ana ; Marković, Predrag ; Milinović, Dino ; Pelc, Milan (ur.).
Zagreb: Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2012. str. 149-158
CROSBI ID: 597212 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Srednjoeuropski park posvećen mitološkoj indijskoj kraljici – Sakuntala park u Osijeku
(Central European park dedicated to Indian mythological queen - Sakuntala Park in Osijek)
Autori
Damjanović, Dragan
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Metamorfoze mita. Mitologija u umjetnosti od srednjeg vijeka do moderne. Zbornik radova znanstvenog skupa „Dani Cvita Fisković“
Urednik/ci
Belamarić, Joško ; Fisković, Igor ; Grujić, Nada ; Gudelj, Jasenka ; Marinković, Ana ; Marković, Predrag ; Milinović, Dino ; Pelc, Milan
Izdavač
Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu
Grad
Zagreb
Godina
2012
Raspon stranica
149-158
ISBN
978-953-7875-01-5
Ključne riječi
Osijek, Sakuntala, Historicizam, Ernst March´Söhne, Thonwaarenfabrik, Gottwald Kuhse, Bela Čikoš Sesija, Camille Claudel, Auguste Rodin, Peter von Modesti
(Osijek, Sakuntala, Shakuntala, Historicism, Ernst March´Söhne, Thonwaarenfabrik, Gottwald Kuhse, Bela Čikoš Sesija, Camille Claudel, Auguste Rodin, Peter von Modesti)
Sažetak
Među najzanimljivije epizode i povijesti i povijesti umjetnosti Osijeka 19. stoljeća nesumnjivo se može ubrojiti postavljanje skulpture indijske mitološke kraljice Sakuntale (Shakuntale) 1892. godine u Le Maitre parku na tada gotovo neizgrađenom prostoru između Kapucinske ulice na zapadu, Tvrđe na istoku, Jägerove ulice na jugu i rijeke Drave na sjeveru, koji će uskoro postati jednim od najvažnijih gradskih parkova/trgova. Legendu o Sakuntali dramatizirao je u 4. ili 5. stoljeću nakon Krista jedan od najvećih indijskih književnika, Kalidasa. Zahvaljujući njemu ova je priča postala jedno od općih mjesta indijske kulturne povijesti. Preko engleskog prijevoda Kalidasinoga teksta Sakuntala ulazi u europsku umjetnost u kasnom 18. i tijekom 19. stoljeća. Nastaju brojna književna djela, opere i djela likovnih umjetnosti s temom o ovoj indijskoj kraljici. Razlozi odabira upravo Sakuntale kao teme za javnu skulpturu u Osijeku nesumnjivo leže u složenoj etnokonfesionalnom mozaiku i uzburkanoj političkoj sceni grada. Krajem 19. stoljeća Osijek je, naime, izrazito multinacionalan i multikonfesionalan grad s vrlo visokim udjelom njemačkog, mađarskog i židovskog stanovništva. Grad je to s nikada ispunjenim ambicijama da postane Landeshauptstadt – prijestolnica Slavonije, dakle da ne bude samo glavni grad jedne od hrvatskih županija. Tadašnje osječke vlasti, redovito vezane za Khuenov režim u Zagrebu nastoje iskoristiti gospodarsku snagu grada kako bi ga i politički ojačali, što Khuenu odgovara jer mu konflikti na hrvatskoj političkoj sceni olakšavaju upravljanje zemljom. Sakuntala nije ni po religiji ni po nacionalnom porijeklu pripadala niti jednoj od velikih osječkih nacionalnih, vjerskih i/ili političkih grupacija. Spomenici ili parkovi posvećeni istaknutim pojedincima iz bilo koje etnokonfesionalne skupine izazivali bi, naime, protivljenje dijela stanovništva, pa je izabran dovoljno univerzalni motiv iz dalekoistočne mitologije i umjetnosti koji nikome nije mogao smetati. Što je poslužilo kao neposredan povod podizanja skulpture, odnosno zašto je odabrana upravo Sakuntala od svih nacionalno i ideološki neutralnih likova, nije se moglo pouzdano ustanoviti. Ključnu su ulogu u naručivanju skulpture odigrali učitelj Bogdan Penjić stariji i gradski kapetan (satnik) Petar (Peter) von Modesti, zadužen za brigu oko gradskih nasada. Što je njih potaknulo, teško je reći, no po svoj se prilici radilo o nekoj izvedbi Kalidasine drame ili koje od spomenutih opera. Važniju je ulogu u inicijativi nesumnjivo odigrao Petar Modesti koji je igrao važnu ulogu u kulturnom životu Osijeka u to vrijeme kao čelnik Društva za uljepšavanje Osijeka. U hrvatskoj povijesti umjetnosti poznat je kao ujak Bele Čikoša Sessije, (brat njegove majke Justine), koji je odigrao važnu ulogu u usmjeravanju svojega nećaka prema slikarstvu. Osječka Sakuntala kopija je djela berlinskog skulptora Gottwalda Kuhsea (izvorno izvedenoga 1881.), koje je u terakoti proizvela tvornica Ernst March´Söhne, Thonwaarenfabrik iz Charlottenburga/Berlina 1892. godine.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Arhitektura i urbanizam, Povijest, Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1301080-1079 - Hrvatska umjetnost od klasicizma do postmoderne (Maković, Zvonko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Dragan Damjanović
(autor)