Pregled bibliografske jedinice broj: 597060
Predvještine čitanja i pisanja: uloga fonološke svjesnost i poznavanja slova
Predvještine čitanja i pisanja: uloga fonološke svjesnost i poznavanja slova // Knjiga sažetaka 8. međunarodnog znanstvenog skupa Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima / Bratković, Daniela ; Fulgosi Masnjak, Rea (ur.).
Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2012. str. 205-206 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 597060 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Predvještine čitanja i pisanja: uloga fonološke svjesnost i poznavanja slova
(Prerequisites of reading and writing: the role of phonological awareness and letter knowledge)
Autori
Kuvač Kraljević, Jelena ; Mirjana Lenček ; Krunoslav Matešić, ml.
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Knjiga sažetaka 8. međunarodnog znanstvenog skupa Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima
/ Bratković, Daniela ; Fulgosi Masnjak, Rea - Zagreb : Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2012, 205-206
ISBN
978-953-6418-71-8
Skup
8. međunarodnog znanstvenog skupa Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 27.09.2012. - 29.09.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
fonologija; predvještine čitanja i pisanja
(phonology; prerequisites of reading and writing)
Sažetak
Fonološka svjesnost i poznavanje slova imaju veliki, neovisan doprinos u čitanju i pisanju bez obzira na ortografiju (Caravolas, 2011.). Niz sposobnosti koje čine ovu svjesnost odnosi se na poimanje unutarnje strukture riječi na kontinuumu od sloga do fonema. Razvoj fonološke svjesnosti započinje vrlo rano (čak prije treće godine života) i puno prije formalnog usvajanja čitanja. U razdoblju pred polazak u školu može biti značajno uvjetovan usvajanjem grafemskih oblika – slova (Zeigler i Goswami, 2005 ; Everatt i Elbeheri, 2008). Primjenjujućizadatke fonološke svjesnosti PredČiP testa (Kuvač Kraljević i Lenček, 2012) - raspoznavanje i proizvodnje rime, slogovne raščlambe i stapanja te fonemske raščlambe i stapanje - te zadatke poznavanja malih i velikih tiskanih slova, ispitano je 745-ero djece školskih obveznika urednog jezičnog razvoja. Dobiveni rezultati pokazuju da su pred polazak u školu djeci najteži zadatci fonemske svjesnosti, nešto lakše im je proizvesti rimu, a još lakše prepoznati je. Zadatke slogovne svjesnosti rješavaju bez teškoća. Proveli smo faktorsku analizu na šest varijabli fonološke svjesnosti, s Varimax rotacijom, i dobivena su dva faktora, pri čemu je prvi dominantno određen kroz uspješnost na slogovnim zadacima, a drugi definira kategorija fonemskih zadataka. Ovakvi rezultati govore u prilog postojanju dvaju različitih načina obrade unutar fonološke svjesnosti. Također smo dobili visoku povezanost između zadataka fonološke svjesnosti i poznavanja velikih i malih slova, a što je u transparentnim jezicima/pismima (kojima pripada i hrvatski jezik/pismo) izuzetno važno za točnije određenje predvještina čitanja i pisanja. Poznavanje predvještina čitanja i pisanja neophodno je za osiguravanje uspješnoga čitanja i pisanja, ali i za prevenciju teškoća u tim istim vještinama te ublažavanje teškoća kod disleksije. Dobiveni podaci imaju za svrhu razjasniti važnost odnosa fonološke svjesnosti i poznavanja slova i pridonijeti stvaranju teorijske podloge o poretku razvoja predvještina čitanja i pisanja kojima se olakšava ulazak u čitanje i pisanje.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb