Pregled bibliografske jedinice broj: 59539
Kognitivne procjene i suočavanje sa zlostavljanjem u djetinjstvu kao čimbenici rizika i zaštite
Kognitivne procjene i suočavanje sa zlostavljanjem u djetinjstvu kao čimbenici rizika i zaštite // Rizični i zaštitni čimbenici u razvoju poremećaja u ponašanju djece i mladeži / Bašić, Josipa ; Janković, Josip (ur.).
Zagreb: Povjerenstvo Vlade Republike Hrvatske za prevenciju poremećaja u ponašanju djece i mladeži i zaštitu djece s poremećajima u ponašanju, 2000. str. 201-220
CROSBI ID: 59539 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kognitivne procjene i suočavanje sa zlostavljanjem u djetinjstvu kao čimbenici rizika i zaštite
(Cognitive Appraisals and Coping With Abuse as Risk and Protective Factors)
Autori
Pećnik, Ninoslava
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Rizični i zaštitni čimbenici u razvoju poremećaja u ponašanju djece i mladeži
Urednik/ci
Bašić, Josipa ; Janković, Josip
Izdavač
Povjerenstvo Vlade Republike Hrvatske za prevenciju poremećaja u ponašanju djece i mladeži i zaštitu djece s poremećajima u ponašanju
Grad
Zagreb
Godina
2000
Raspon stranica
201-220
ISBN
953-6430-16-9
Ključne riječi
zlostavljanje u djetinjstvu, kognitivne procjene zlostavljanja u obitelji, suočavanje sa zlostavljanjem u obitelji
(child abuse, cognitive appraisal of abuse, coping with abuse)
Sažetak
Izloženost fizičkom kažnjavanju i zlostavljanju te nasilju između roditelja čimbenici su rizika za razvoj agresivnog ponašanja. Vrednovanje iskustva zlostavljanosti i pripadajući osjećaji te načini suočavanja sa zlostavljanjem u djetinjstvu utječu na snagu povezanosti rizičnih čimbenika i kasnije psihosocijalne prilagodbe. Taj utjecaj može biti u smjeru povećanja rizika (npr. izraženo korištenje autodestruktivne strategije suočavanja) ali i u smjeru smanjenja rizika (npr. korištenje konstruktivnih strategija suočavanja sa rizičnim životnim iskustvom). U radu je opisan razvoj instrumenata za mjerenje tih posredujućih procesa. Eksplorativna faktorska analiza Skale procjena važnosti i značenja zlostavljanja pokazala je da su za djecu stresni oni događaji koji ugrožavaju vlastiti integritet, integritet obitelji ili značajne odnose. Faktorska analiza Skala osjećaja u vezi s najgorim događajem zlostavljanja izlučila je faktor straha, odbačenosti, mržnje, gađenja i krivnje dok su na Skali suočavanja sa zlostavljanjem u djetinjstvu izlučeni pretjerana prilagodba, autodestruktivno/devijantno suočavanje, konstruktivno suočavanje, kognitivno izbjegavanje i fatalizam. U zaključku je razložena praktična vrijednost opisanih instrumenata u prevenciji asocijalnog ponašanja djece i mladih i razvoju otpornosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pravo