Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 59494

The North Italian Influences in the Hungarian Plainchant Sources


Breko, Hana
The North Italian Influences in the Hungarian Plainchant Sources // Medieval Music Cultures of the Adriatic Region / Tuksar, Stanislav (ur.).
Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo, 2000. str. 215-239 (pozvano predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)


CROSBI ID: 59494 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
The North Italian Influences in the Hungarian Plainchant Sources

Autori
Breko, Hana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni

Izvornik
Medieval Music Cultures of the Adriatic Region / Tuksar, Stanislav - Zagreb : Hrvatsko muzikološko društvo, 2000, 215-239

Skup
Mediaeval Music Cultures on the Eastern and Western Shores of the Adriatic until the beginning of the 15th Century

Mjesto i datum
Split, Hrvatska, 21.05.1997. - 24.05.1997

Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
Aquileian repertory; Hungarian chant sources; alleluia series Modicum; Vado; Usquemodo

Sažetak
Istraživanja repertoara srednjovjekovnih glazbenih misnih kodeksa mađarskog koralnoga dijalekta do danas su mahom bila usmjerena na definiranje repertoarnih lokalitetnih specifičnosti obreda dijeceza mađarskoga kraljevstva u odnosu na univerzalno prihvaćeni repertoar gregorijanskih napjeva. U tom su kontekstu nedovoljno istraženi aspekti repertoara "sistema mađarskih koralnih izvora" koji se odnose na repertoarni sloj napjeva koji su u ovu tradiciju ušli pod utjecajem tradicije rubnih područja mađarskoga kraljevstva - Austrije, južne Njemačke, sjeverne Italije, Češke i Poljske. U kontekstu napjeva misnoga bogoslužja osim poznatog mjesta repertoarne razlike međarskih kodeksa i općeraširenog gregorijanskog repertoara alleluja stiha druge adventske nedjelje Rex noster, umjeto alleluje Letatus koju propisuju svi ostali europski misni kodeksi medievističkoglazbena istraživanja mađarskih i njemačkih medievista-muzikologa konstatiraju posebnost skupine triju alleluja napjeva za nedjelje nakon Uskrsa. Riječ je o alleluja stihovima Modicum et non videbitis, Vado ad eum i Usquemodo non petistis za treću, četvrtu i petu pouskrsnu nedjelju nastalim na tekst Kristova oproštajnoga govora učenicima iz Evanđelja po Ivanu, poglavlje 16, koje su gotovo monolitno prisutne u glazbenim izvorima istočnoeuropskoga područja - misnim rukopisima mađarskih nadbiskupija i njihovih sufraganskih dijeceza. One su prisutne i u repertuaru poljskih i čeških kodeksa, te u gradualima redova Cistercita i Teutonskoga reda. Graduali i misali akvitanske (francuske) provenijencije propisuju također skupinu dvaju alleluja stihova Vado ad eum i Usquemodo, ali na drugu tekstovnu inačicu i melodiju različitu od one koju bilježe istočnoeuropski i sjevernotalijanski kodeksi. Ovaj je rad prvi pokušaj sagledavanja sveukupnoga konteksta repertoarne prisutnosti spomenutih alleluja stihova. Sinoptička tabela transkripcija selektira sve srednjovjekovne izbore koji bilježe ove stihove s obzirom na tip njihove melodije. Cilj je ove kratke repertoarne sondaže na temelju konkretne repertoarne suporedbe melodija objasniti i ukazati na jedan nedovoljno argumentirani izvanmađarski sloj repertoara kodeksa koralnog dijalekta srednjovjekovnoga mađarskog kraljevstva i time uputiti na do sada nepoznati pravac refleksije glazbenoga misnog repertoara zapadne obale Jadrana - sjeverne Italije i Akvileje na istočnoeuropske obredne lokalitete.

Izvorni jezik
Engleski

Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti



POVEZANOST RADA


Projekti:
213001

Ustanove:
Muzička akademija, Zagreb


Citiraj ovu publikaciju:

Breko, Hana
The North Italian Influences in the Hungarian Plainchant Sources // Medieval Music Cultures of the Adriatic Region / Tuksar, Stanislav (ur.).
Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo, 2000. str. 215-239 (pozvano predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
Breko, H. (2000) The North Italian Influences in the Hungarian Plainchant Sources. U: Tuksar, S. (ur.)Medieval Music Cultures of the Adriatic Region.
@article{article, author = {Breko, Hana}, editor = {Tuksar, S.}, year = {2000}, pages = {215-239}, keywords = {Aquileian repertory, Hungarian chant sources, alleluia series Modicum, Vado, Usquemodo}, title = {The North Italian Influences in the Hungarian Plainchant Sources}, keyword = {Aquileian repertory, Hungarian chant sources, alleluia series Modicum, Vado, Usquemodo}, publisher = {Hrvatsko muzikolo\v{s}ko dru\v{s}tvo}, publisherplace = {Split, Hrvatska} }
@article{article, author = {Breko, Hana}, editor = {Tuksar, S.}, year = {2000}, pages = {215-239}, keywords = {Aquileian repertory, Hungarian chant sources, alleluia series Modicum, Vado, Usquemodo}, title = {The North Italian Influences in the Hungarian Plainchant Sources}, keyword = {Aquileian repertory, Hungarian chant sources, alleluia series Modicum, Vado, Usquemodo}, publisher = {Hrvatsko muzikolo\v{s}ko dru\v{s}tvo}, publisherplace = {Split, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font