Pregled bibliografske jedinice broj: 59466
Zaštitna sredstva protiv more kao žensko-niktomorfnog demona
Zaštitna sredstva protiv more kao žensko-niktomorfnog demona // Treća. Časopis Centra za ženske studije, 1 (1999), 2; 55-71 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 59466 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Zaštitna sredstva protiv more kao žensko-niktomorfnog demona
(Protective mechanisms against (night)mares as female-nictomorpfic demons)
Autori
Marjanić, Suzana
Izvornik
Treća. Časopis Centra za ženske studije (1331-7237) 1
(1999), 2;
55-71
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
mora; apotropeji; niktomorfni demon
((night)mare; protective mechanisms; nictomorphic demon)
Sažetak
Tekst analizira hrvatska pučka vjerovanja o mori prema kojima mora poput vještice (đavolske kurve) nije mitsko biće, već živi uobičajenim dnevnim životom žene, ali noću luta i napada usnule. Time je dobivena prva bitna opozicija unutar njezina demoniziranoga života: dnevna pasija žene kao domaćice, kućanice - niktomorfna akcija žene kao more. A kada je riječ o oslobođenoj ženi, takva žena dobiva atribute demonske prirode. Druga bitna binarna opozicija neudana (mora) djevojka - udana (vještica) žena uspostavljena je na temelju hrvatskih usmenoknjiževnih predaja koje kao jedinu i sigurnu granicu između more i vještice postavljaju sakrament vjenčanja, jer rašireno je vjerovanje prema kojemu mora ako se uda, postaje vještica. Prema hrvatskim narodnim vjerovanjima mora ne može biti ni djevojčica ni udana žena, već samo (spolno) zrela (spolno inicirana) djevojka. Morina niktomorfna akcija označena je drugotvorenjem duše, razdvajanjem duše od tijela. Pri astralnoj psihonavigaciji tijelo (žene) ostaje u krevetu, a duša ulazi u proces teriomorfne metempsihoze. Mora je psihonavigator žena-životinja (animalno u ženskom). Pri navedenoj zoopsihonavigaciji (zooputovanje duše) riječ je o zoometempsihozi a ne o zoometamorfozi jer metempsihoza zahtijeva transgresiju preko smrti. Kao apotropeji protiv njezine niktomorfne akcije koriste se, primjerice, pojas, sol koja služi pri prepoznavanje njezine antropomorfne (dnevne) pojave, prekrižene komoštre, metla okrenuta naopako iza vrata, okretanje morina tijela naopako u postelji, gesta fige (šipka) i roga, objavljivanje rođenja ženskoga djeteta koja se rodilo u krvavoj košuljici (placenti), biljne amajlije (primjerice, biber čija se apotropejska moć nalazi u njegovu gorku okusu, češnjak, maslina, bršljan, orah, crno trnje, vučja gora, zatvaranje more u tikvicu), analna magija (životinjske fekalije), oralna magija pljuvanja, apotropeji religijskoga podrijetla - križ, crtanje Salamonova uzla što upućuje na apotropejsko iscrtavanje heksagrama, murska capa (vučja capa) koja se iscrtavala kao pentagram, svetačke sličice ; mineralne amajlije pri čemu u zaštiti od more pučka vjerovanja, uz sol koja djeluje kao apotropej zbog gorkoga okusa upisuju, željezne predmete s borbenim modalitetima od oruđa do oružja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
01890103
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Suzana Marjanic
(autor)