Pregled bibliografske jedinice broj: 594452
NAČINI I MJERE ZA SMANJENJE KLIMATSKIH PROMJENA IZ PROMETA
NAČINI I MJERE ZA SMANJENJE KLIMATSKIH PROMJENA IZ PROMETA // ENERGIJA I OKOLIŠ 2012 / Bernard Franković (ur.).
Opatija: Hrvatski savez za sunčevu energiju, 2012. str. 113-122 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 594452 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
NAČINI I MJERE ZA SMANJENJE KLIMATSKIH PROMJENA IZ PROMETA
Autori
Golubić, Jasna ; Vogrin, Zoran ; Peričić, Darko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
ENERGIJA I OKOLIŠ 2012
/ Bernard Franković - Opatija : Hrvatski savez za sunčevu energiju, 2012, 113-122
ISBN
978-953-6886-18-0
Skup
Međunardoni kongres ENERGIJA i OKOLOŠ 2012 ; XXIII. znanstveni skup o energiji i zaštiti okoliša
Mjesto i datum
Opatija, Hrvatska, 17.09.2012. - 18.09.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
klimatske promjene; emisije CO2 iz prometa; mjere za smanjenje emisija
Sažetak
Održiv razvoj u sebi obuhvaća i održiv promet koji podrazumijeva racionalnu upotrebu vozila svih vidova prometa. U zemljama EU, najveće povećanje emisija stakleničkih plinova u posljednjih 30-ak godina potječe od prometa. Od 1990.-2009. godine CO2 povećale su se za 70%, pri čemu ukupni promet sudjeluje s 26%, a od toga na osobna vozila otpada 12%. Smanjenje emisija CO2 iz cestovnog prometa pokušava se postići na razne načine: od propisivanja zakonskih odredbi, optimizacija pojedinih dijelova i sustava motora, uporabom alternativnih goriva kao i eko-vožnjom. Smatra se da je cestovni promet dio energetskog sektora u kojemu će biti najteže postići željene ciljeve, ali i područje u kojemu će svako djelovanje usmjereno k racionalnom korištenju obnovljivih izvora energije polučiti najveće rezultate u pogledu smanjenja CO2. Osim cestovnog prometa, mora se uzeti u obzir i rast zračnog prometa. Kako su emisije CO2 izravno proporcionalne utrošenom gorivu, te emisije će se također povećati za oko 57% do kraja 2015. godine. Utjecaj zračnog prometa na klimatske promjene primarno se očituje u izgaranju na visinama leta od 8-12km, sloj troposfere, tropopauze i donji slojevi stratosfere gdje su zrakoplovi jedini antropogeni zagađivači. Primjeri razvoja efikasnijih motora, optimizacija putanja leta, trgovanje dopuštenim kvotama štetnih plinova, ekotakse i sl. su samo neke od mjera uštede goriva u zračnom prometu. Željeznica troši 3% fosilne energije, a daljnje uštede su moguće smanjenjem mase vlaka, regenerativnim kočenjem i sl. čime se omogućuje povrat energije i do 30%. U radu se obrađuju mjere i načini smanjenja emisija stakleničkih plinova u sektoru prometa, gdje se ističu takva nastojanja razvojem održivog transporta, tehnološkim razvojem i primjenom CO2 neutralnih goriva.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport
POVEZANOST RADA
Projekti:
135-1352339-2344 - Internalizacija eksternih troškova prometa i metodologija prevencije (Golubić, Jasna, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet prometnih znanosti, Zagreb