Pregled bibliografske jedinice broj: 593785
Obostrana ponuda : izazov helenizma i ranoga kršćanstva na području odgoja i obrazovanja
Obostrana ponuda : izazov helenizma i ranoga kršćanstva na području odgoja i obrazovanja // Obnovljeni život, 67 (2012), 3; 295-312 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 593785 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Obostrana ponuda : izazov helenizma i ranoga kršćanstva na području odgoja i obrazovanja
(Mutual Enrichment between Hellenism and Early Christianity in the Field of Education)
Autori
Pranjić, Marko
Izvornik
Obnovljeni život (0351-3947) 67
(2012), 3;
295-312
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
helenizam; kršćanstvo; transcendencija; imanencija; odgoj
(Hellenism; Christianity; transcendence; imminence; education.)
Sažetak
Kršćanstvo je rođeno u heleniziranome rimskom imepriju punom svjetonazorsko-religijskih ponuda i napetosti koje Kristovi sljedbenici nisu odbacili kao zapreku, nego prihvatili kao izazov pa počeli graditi drukčiji odnos prema životu – nedeterminiran podrijetlom, znanjem, posjedom i spolnom određenošću. Prema zemaljskome bili su slobodni, ali ne i nezainteresirani tako da je kršćanstvo, koje po sebi živi od transcendencije, postalo razlogom da se u njemu imanentno više vrednovalo nego u samome svijetu. Sve je to kao odgojni sadržaj oblikovalo crkveni nauk, red, upravu, ćudoređe i tradiciju, aktivno se odnoseći prema helenizmu. Kristovi sljedbenici shvatili su da iskonsko ljudsko može biti idealna podloga za kršćansko koje, za razliku od ljudskoga, u sebi nosi i milosni element koji se nikako ne može iznuditi niti osvojiti ljudskim nastojanjem i zalaganjem. U velikome rasponu, od totalnoga odbacivanja do apsolutnog prihvaćanja helenističko-rimskih sadržaja i životnih običaja, ranokršćanski mislioci našli su dovoljno prostora za srednji put, za razgovor i kritičko promišljanje nad zatečenim, a onda i za ugrađivanje općeljudskih vrijednosti do kojih je tijekom povijesti došao ljudski genij u kršćanski misaoni i djelatni svijet. Na taj su način helenističke didaskalijske stečevine postale dijelom kršćanskoga odgojno-obrazovnog sustava pa će i kod njega nastaviti biti temeljem shvaćanja života, individue i cjelokupne zajednice.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Teologija, Povijest
POVEZANOST RADA
Projekti:
226-2261681-0827 - Interkulturalna ishodišta pedagoške misli i odgojnog djelovanja u Hrvata (Pranjić, Marko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb
Profili:
Marko Pranjić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Abstracts in Anthropology