Pregled bibliografske jedinice broj: 593561
Uloga sramežljivosti i emocionalne izražajnosti u sklonosti somatizaciji kod adolescenata
Uloga sramežljivosti i emocionalne izražajnosti u sklonosti somatizaciji kod adolescenata, 2012., diplomski rad, diplomski, Hrvatski studiji, Zagreb, Hrvatska
CROSBI ID: 593561 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga sramežljivosti i emocionalne izražajnosti u sklonosti somatizaciji kod adolescenata
(The role of shyness and emotional expressiveness in somatizacion tendencies among adolescents)
Autori
Grabar, Ana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Hrvatski studiji
Mjesto
Zagreb, Hrvatska
Datum
05.09
Godina
2012
Stranica
62
Mentor
Brajša-Žganec, Andreja
Ključne riječi
adolescencija ; somatizacija ; emocionalna izražajnost ; sramežljivost
(adolescence ; somatization ; emotional expressiveness ; shyness)
Sažetak
Istraživanje je provedeno s ciljem utvrđivanja uloge sramežljivosti i emocionalne izražajnosti u sklonosti somatizaciji kod adolescenata. Učenici gimnazije (N=218) iz prigodno odabrane škole su tijekom nastave odgovarali na čestice iz Skale somatizacije (Achenbach i Rescola, 2001 ; prema Brajša-Žganec, Raboteg-Šarić, Šakić i Kotrla Topić, 2008), Skale sramežljivosti (Cheek i Buss, 1981 ; prema Burušić, 2003) i Ljestvice emocionalne izražajnosti (Kring, Smith i Neale, 1994 ; prema Kalebić-Maglica, 2007). Obradom podataka utvrđeno je kako su djevojke u usporedbi sa mladićima sklonije otvoreno izražavati vlastite emocije te češće od mladića izvještavaju o somatizacijskim tegobama. Spolne razlike u sramežljivosti nisu utvrđene. Nisu utvrđene razlike u ispitivanim konstruktima s obzirom na dob i odrednice socioekonomskog statusa, izuzev nalaza da su djevojke čiji očevi rade manje emocionalno izražajne od djevojaka čiji su očevi nezaposleni. Analizom rezultata na Skali somatizacije utvrđeno je kako 1.4% učenika osjeća neku od somatskih tegoba svakodnevno, a kod 6.9% učenika su takve tegobe prisutne 2-3 puta tjedno. U ostalih se učenika tjelesne tegobe javljaju rjeđe, no samo 3.2% učenika tvrdi da ih ne osjeća nikada. Izračunom Pearsonove korelacije utvrđena je neznatna povezanost somatizacije sa sramežljivosti te neznatna negativna povezanost sramežljivosti i emocionalne izražajnosti. Veza somatizacije i ekspresije emocija nije se pokazala značajnom. Regresijskom analizom utvrđeno je kako sramežljivost i spol objašnjavaju tek mali postotak varijance somatizacije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
194-1941558-1527 - Odrednice roditeljstva, obiteljski odnosi i psihosocijalna dobrobit djece (Raboteg-Šarić, Zora, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb