Pregled bibliografske jedinice broj: 588678
Razvoj digitalne kompetencije u obrazovanju
Razvoj digitalne kompetencije u obrazovanju, 2012., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 588678 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Razvoj digitalne kompetencije u obrazovanju
(Development of digital competence in education)
Autori
Gobo, Arlin
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
23.07
Godina
2012
Stranica
438
Mentor
Batarelo Kokić, Ivana
Ključne riječi
digitalna kompetencija; digitalna / net generacija; digitalna pismenost; e-učenje; formalno obrazovanje; ključne kompetencije; informalno obrazovanje; multipismenost; neformalno obrazovanje
(digital competence; digital/net generation; digital literacy; e-learning; formal education; key competences; informal education; multiliteracy; non-formal education)
Sažetak
Suvremeni čovjek živi u digitalnom društvu, njegovo učenje, rad, komunikacija i zabava nezamislivi su bez digitalne tehnologije. U digitalnom društvu biti pismen ne znači samo znati čitati i pisati već imati, pored ostalih kompetencija, razvijenu i digitalnu kompetenciju. To ukazuje na potrebu sustavnog razvoja digitalne kompetencije od predškolske dobi, preko osnovne i srednje škole pa sve do sveučilišne razine obrazovanja. Međutim, digitalna kompetencija treba se nastaviti i dalje kontinuirano razvijati tijekom cijelog života budući da se digitalna tehnologija neprestano razvija i usavršava. U tom kontekstu nameće nam se pitanje koja je uloga formalnog, neformalnog i informalnog obrazovanja u razvoju digitalne kompetencije te koja je njezina uloga u životu mladih, pripadnika digitalne generacije i odraslih koji nisu pripadnici digitalne generacije s aspekta učenja, komunikacije i zabave. Rezultati istraživanja pokazali su da veću ulogu u razvoju digitalne kompetencije imaju neformalni i informalni oblici obrazovanja u odnosu na formalne oblike obrazovanja. Nadalje, rezultati pokazuju da višu razinu digitalne kompetencije imaju pripadnici digitalne generacije u odnosu na pripadnike ne- digitalne generacije. Kod pripadnika digitalne generacije u komponenti digitalne kompetencije za učenje/rad i komunikaciju nešto višu razinu znanja imaju pripadnice ženskog spola za razliku od komponente digitalne kompetencije za zabavu gdje višu razinu znanja imaju pripadnici muškog spola, dok kod pripadnika ne-digitalne generacije višu razinu znanja u svim komponentama imaju pripadnici muškog spola. Istraživanje je ukazalo da polaznici gimnazija, ispitanici s višim školskim uspjehom kao i oni koji su imali veću zastupljenost nastavnih predmeta koji se vezuju uz razvoj digitalne kompetencije tijekom srednjoškolskog obrazovanja pokazuju višu razinu digitalne kompetencije kao i češće korištenje računala i kod pripadnika digitalne kao i kod pripadnika ne- digitalne generacije. Možemo zaključiti da je u istraživanju u nekoliko segmenata utvrđena digitalna podijeljenost i to s obzirom na generacijsku pripadnost, spolnu pripadnost, školski uspjeh, vrstu srednje škole kao i zastupljenost nastavnih predmeta koji se vezuju uz razvoj digitalne kompetencije tijekom srednjoškolskog obrazovanja. Međutim, kad razmatramo digitalnu kompetenciju kao četvrtu ključnu kompetenciju koja predstavlja jedan od segmenata suvremene pismenosti, moramo težiti ka smanjenju odnosno prevladavanju digitalne podijeljenosti. Dakle, to znači učiniti dostupnim formalno i neformalno obrazovanje te poticati informalno obrazovanje i omogućiti razvoj digitalne kompetencije u svim njezinim komponentama, svim pojedincima, na svim razinama obrazovanja te na taj način smanjivati jaz s obzirom na generacijsku i spolnu pripadnost, školski uspjeh te mogućnosti školovanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb,
Filozofski fakultet u Splitu
Profili:
Ivana Batarelo Kokić
(mentor)