Pregled bibliografske jedinice broj: 584680
Zenitističke večernje i dadaističke provokacije, kao prvi hrvatski (teorijski) performansi
Zenitističke večernje i dadaističke provokacije, kao prvi hrvatski (teorijski) performansi // Književna republika : časopis za književnost, 7-9 (2011), 121-135 (podatak o recenziji nije dostupan, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 584680 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Zenitističke večernje i dadaističke provokacije, kao prvi hrvatski (teorijski) performansi
(Zenithist evenings and Dadaist provocations as the first Croatian examples of (theoretical) performance art)
Autori
Marjanić, Suzana
Izvornik
Književna republika : časopis za književnost (1334-1057) 7-9
(2011);
121-135
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
zenitizam; dadaizam; performans
(Zenithism; Dadaism; performance art)
Sažetak
S obzirom na to da se pojam performans (izvedbena vrsta koja uglavnom proizlazi iz vizualnih umjetnosti 60-ih godina 20. stoljeća) primjenjuje i retrospektivno, kao povijesna oznaka za umjetničke eksperimente u rasponu od futurističkih festivala, dadaističkoga kabareta, konstruktivističkih parakazališnih eksperimenata i nadrealističkih seansi ili rituala (usp. Goldberg 2003, Lehmann 2004, Šuvaković 2007), u tom poglavlju zenitističke večernje Marijana Mikca, koje je 1923. godine održavao u Sisku, Topuskom i Petrinji, te dadaističke provokacije (Dadaistička matineja, održana 20. kolovoza 1922. godine u osječkom kinu Royal) interpretiram kao prve hrvatske teorijske performanse. Osim toga, kako se i pojam akcija primjenjuje retrospektivno, dadaističke ulične akcije grupe gimnazijalaca Traveleri, u okviru kojih su skidanjem šešira pozdravljali konje, a ne dakle kočijaše, mogu se uzeti kao začeci akcionizma u našemu avangardnom kontekstu. Nadalje, njihovu dadaističku predstavu I oni će doći (16. prosinca 1922) iščitavam kao kazališnu predstavu s elementima performansa, odnosno hepeninga, s obzirom na izvedbenu strategiju prodora realnoga, gdje je jedan subverzivan element tog prodora činio i jedini ondašnji usamljeni zagrebački magarac.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
189-0000000-3626 - Kulturna animalistika: knjiž., folklor., etnološki i kulturnoantropol. prilozi (Zaradija-Kiš, Antonija, MZOS ) ( CroRIS)
189-1890666-0664 - Interpretativne razine tradicije (Lozica, Ivan, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Suzana Marjanic
(autor)