Pregled bibliografske jedinice broj: 583432
Vizualni i fonološki aspekt u prepoznavanju slova
Vizualni i fonološki aspekt u prepoznavanju slova // Međunarodni znanstvno-stručni skup XVIII dani psihologije u Zadru / Penezić, Z., Ćubela Adorić, V. ; Ombla, J. ; Slišković, A. ; Sorić, I. ; (ur.).
Zadar: Sveučilište u Zadru, 2012. (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 583432 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Vizualni i fonološki aspekt u prepoznavanju slova
(Visual and phonological aspects of letter recognition)
Autori
Lenček, Mirjana ; Kuvač Kraljević, Jelena ; Matešić, Krunoslav ml.
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Međunarodni znanstvno-stručni skup XVIII dani psihologije u Zadru
/ Penezić, Z., Ćubela Adorić, V. ; Ombla, J. ; Slišković, A. ; Sorić, I. ; - Zadar : Sveučilište u Zadru, 2012
Skup
XVIII dani psihologije
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 24.05.2012. - 26.05.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
vizualni aspekt; fonološki aspekt; poznavanje slova; predČiP test
(visual aspect; phonological aspect; letter knowledge; PredČiP test)
Sažetak
Početno čitanje je proces uz kojeg se vezuju dva aspekta: vizualni rječnik i dekodiranje. Vizualni sustav osigurava ulazne podatke za oba aspekta. Stoga se nerijetko smatra da je vizualni osjet najvažniji za čitanje. Ovu pretpostavku opovrgava niz stručnjaka navodeći fonološke vještine kao one koje su presudne za čitanje. Nedoumice oko važnosti vizualnog i jezičnog povećava i činjenica da struktura jezika i pisma različito utječe kod npr. alfabetskih spram ideografskih jezika/pisama za vrednovanje ulaznih informacija. U alfabetskim jezicima/pismima, kojima pripada i hrvatski, obilježja ove veze i predviđanje čitanja ovise o transparentnosti, odnosno netransparentnosti i najčešće se sagledavaju kroz ulogu fonološke svjesnosti i poznavanja slova (Lyytinen i sur., 2007). Cilj je ovoga rada razmotriti značaj uspjeha na zadacima vizualnoga raspoznavanja i precrtavanja za poznavanje malih i velikih tiskanih slova te usporedba s podatcima o vrijednosti fonološke svjesnosti za poznavanje slova. Prema ovome cilju ispitano je 745 ispitanika zadatcima predČiP testa (Kuvač Kraljević i Lenček, u tisku) koji se odnose na vizualno raspoznavanje i precrtavanje te zadatcima fonološke svjesnosti (uključuju razine rime, sloga i fonema). Korelacija varijabli vizualnoga raspoznavanja i precrtavanja s poznavanjem slova je statistički značajna, ali vrlo niska (0, 13 ; p < 0, 01 i 0, 15 ; p < 0, 01). Suprotno tome, fonološka svjesnost visoko korelira s poznavanjem slova (0, 64 ; p < 0, 01 za velika tiskana slova i 0, 65 ; p < 0, 01 za mala tiskana slova). Podatci povezanosti vizualnih i fonoloških varijabli (0, 21 ; p < 0, 01) mogu se tumačiti kroz značajniji samostalni doprinos ovih varijabli za učenje slova i relativno mali zajednički udio. Svrha je rada usporedbom podataka o važnosti vizualnog i fonološkog za poznavanje slova davanje smjernica za određivanje poretka, važnosti i kvalitete predvještina čitanja, a s obzirom na podatke prema kojima je imenovanje slova pojedinačno najprediktivnija mjera početnoga čitanja (Lyytinen i sur., 2007). Dobiveni podatci bit će analizirani u pravcu razjašnjavanja veze jezika i pisma, a s obzirom na osobitosti koje postoje kod nas - značajke hrvatske latinice, dob polaska u školu, transparentnost jezika/pisma te činjenice da za vještinu čitanja nije dovoljna biološka osnova koja se temelji na nasljeđu. Aktivacija mozga za čitanje ovisi o sustavima koji se aktiviraju pojedinim zadatcima i koji nisu jednaki za različite jezike i pisma.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb