Pregled bibliografske jedinice broj: 581421
Razumijevanje i proizvodnja odnosnih rečenica kod djece s posebnim jezičnim teškoćama školske dobi
Razumijevanje i proizvodnja odnosnih rečenica kod djece s posebnim jezičnim teškoćama školske dobi // Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku, XXVI. međunarodni znanstveni skup Jezik kao informacija
Zagreb, Hrvatska, 2012. (predavanje, nije recenziran, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 581421 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Razumijevanje i proizvodnja odnosnih rečenica kod djece s posebnim jezičnim teškoćama školske dobi
(Comprehension and production of relative clauses in school-aged children with specific language impairment)
Autori
Balija, Maja ; Kuvač Kraljević, Jelena ; Hržica, Gordana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Skup
Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku, XXVI. međunarodni znanstveni skup Jezik kao informacija
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 11.05.2012. - 13.05.2012
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
jezično usvajanje; posebne jezične teškoće; atributne odnosne rečenice
(language acquisition; spacific language impairment; relative clauses)
Sažetak
Usvajanje rečenica s umetnutim strukturama predstavlja visoko dostignuće jezičnog razvoja (primjerice, Kidd i Bavin 2002), a odgovori na pitanja koja su se nametnula istraživanjima gotovo svih aspekata sintaktičkog razvoja i danas su najčešće traženi u istraživanjima odnosnih rečenica (Hakuta 1981). Pri tome se u literaturi o jezičnom usvajanju pod tim širokim nazivom redovito misli na ono što se u kroatističkoj literaturi naziva atributnim odnosnim rečenicama. Cilj je ovog istraživanja bio ispitati razumijevanje i proizvodnju atributnih odnosnih rečenica kod djece s posebnim jezičnim teškoćama (PJT). Djeca s posebnim jezičnim teškoćama pokazuju brojne teškoće u proizvodnji, ali i razumijevanju složenih rečeničnih struktura (van der Lely 1996 ; Bishop i sur. 2000), pri čemu se najviše ističu teškoće s rečenicama čije razumijevanje i proizvodnja zahtijevaju određena pomicanja rečeničnih elemenata (Friedmann i Novogrodsky 2004). Sudionici su istraživanja podijeljeni u dvije skupine: 20 djece s PJT-om i 20 djece urednog jezičnog razvoja u dobi 6 ; 9 – 10 ; 9. Ispitivani su na zadatku razumijevanja i zadatku proizvodnje. Razumijevanje je ispitano zadatcima odabira slike na slikovnom predlošku, a proizvodnja zadatkom preferencije (prilagodba materijala Novogrodsky i Friedman 2006.). Rezultati na obje skupine zadatka pokazuju kako djeca s PJT-om imaju značajnih teškoća u razumijevanju i proizvodnji atributnih odnosnih rečenica. Teškoće se povećavaju sukladno sintaktičkoj složenosti struktura, pri čemu su kao čimbenici povećanja sintaktičke složenosti rabljeni pomak sintaktičke uloge surečenice s obzirom na glavnu rečenicu te središnje mjesto umetanja rečenice. Nadalje, rezultati usporedbe postignuća u razumijevanju i proizvodnji također pokazuju nerazmjer. Konačno, analiza pogrešaka potvrđuje pretpostavke o kvalitativno različitoj izvedbi djece s PJT-om od izvedbe kontrolne skupine.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb