Pregled bibliografske jedinice broj: 581175
Usporedba rezultata transverzalnog i longitudinalnog pristupa procjeni razvoja samoregulacije u ranoj adolescenciji
Usporedba rezultata transverzalnog i longitudinalnog pristupa procjeni razvoja samoregulacije u ranoj adolescenciji // Psihologijske teme, 21 (2012), 2; 273-297 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 581175 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Usporedba rezultata transverzalnog i longitudinalnog pristupa procjeni razvoja samoregulacije u ranoj adolescenciji
Autori
Brković, Irma ; Keresteš, Gordana ; Kuterovac Jagodić, Gordana
Izvornik
Psihologijske teme (1332-0742) 21
(2012), 2;
273-297
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
rana adolescencija; samoregulacija; transverzalno istraživanje; longitudinalno istraživanje; vinjete o samoregulacijskim procesima
(early adolescence; self-regulation; cross-sectional research; longitudinal research; vignettes of self-regulatory processes)
Sažetak
U ovdje prikazanom istraživanju smo, primjenom kombinirane transverzalne i longitudinalne metodologije, željeli utvrditi kako se u ranoj adolescenciji razvijaju samoregulacijski procesi postulirani modelom selekcije, optimizacije i kompenzacije Baltesa i suradnika (1990, 2002) te provjeriti je li taj razvoj linearan i jednak za djecu različitog spola. Istraživanje je provedeno na učenicima četvrtih do osmih razreda pet zagrebačkih osnovnih škola. U transverzalnom dijelu istraživanja sudjelovalo je 720 djece prosječne dobi 12.6 godina (52% djevojčica), a u longitudinalnom 382 djece koja su na početku istraživanja imala, u prosjeku, 11.2 godine (50% djevojčica). Praćeni su u tri točke mjerenja tijekom dvije godine. Kao mjera dva samoregulacijska procesa, selekcije i restrukturiranja, korišten je Vinjetni upitnik samoregulacije razvijen za potrebe ovog istraživanja. Selekcija se odnosi na strategije odabira ciljeva, a restrukturiranje na korištenje unutarnjih i vanjskih resursa potrebnih za postizanje ciljeva. Rezultati analiza transverzalnih i longitudinalnih podataka konzistentno pokazuju da se selekcija i restrukturiranje smanjuju s dobi te da djevojčice postižu bolje rezultate od dječaka na skali restrukturiranja. Nadalje, utvrdili smo da se selekcija u ranoj adolescenciji smanjuje linearno, slijedeći slične putanje kod dječaka i djevojčica te tijekom cijelog ispitanog razdoblja. Restrukturiranje se smanjuje podjednako za dječake i djevojčice, ali je trend razvoja nelinearan – nakon smanjenja restrukturiranja od četvrtog do šestog razreda dolazi do stagnacije u sedmom te ponovnog smanjenja u osmom razredu. Također, prikazali smo analizu konstruktne valjanosti vinjeta kao alternative upitničkoj mjeri samoregulacije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1301683-1400 - Ličnost roditelja i roditeljstvo tijekom tranzicije djeteta u adolescenciju (Keresteš, Gordana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus