Pregled bibliografske jedinice broj: 580895
Moralno-etički aspekt likova u romanu „Bjesovi“ Fjodora Mihajloviča Dostojevskog
Moralno-etički aspekt likova u romanu „Bjesovi“ Fjodora Mihajloviča Dostojevskog, 2012., diplomski rad, Katolički bogoslovni fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 580895 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Moralno-etički aspekt likova u romanu „Bjesovi“ Fjodora Mihajloviča Dostojevskog
(Moral and ethical Aspects of Characters in the novel "The Possessed" by Fyodor Mikhailovich Dostoyevsky)
Autori
Seferagić, Jadranka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Katolički bogoslovni fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
16.05
Godina
2012
Stranica
36
Mentor
Oslić, Josip
Ključne riječi
Sloboda; smrt; slobodna volja; Bog; ludost; revolucija; samoubojstvo
(Freedom; death; free will; God; madness; revolution; suicide)
Sažetak
„Bjesovi“, konfuzan, nasilan i jedan od najtragičnijih romana Dostojevskog, započet je 1871. kao djelo u nastavcima. Izdan je ubrzo nakon „Idiota“ te nekoliko godina nakon tiskanja „Zločina i Kazne “ 1867. U „Bjesovima“ vlada raspušteno ludilo, društvo je na rubu krize, a lude ideja o slobodi ustupaju mjesto akciji ; Stavrogin vrši samoubojstvo , a njegov duhovni otac Stjepan Trofimović Vjerhovenski umire na očajničkom hodočašću da „pronađe Rusiju“. Smrt je posvuda, uzima živote Šatova i njegove žene Marije te njezinog nerođenog djeteta, Stavroginog nepriznatog sina, zatim mističnog i neartikuliranog Kirilova, bogate mlade žene Lize Drozdov, djevojke Matrjoši, pa čak i prebjeglog zatvorenika Fećka. Odnosi i živote Marije Lebjatkin, Stavroginove tajne žene, te kapetana Lebjatkina, Marijinog brata ali i zrcalne slike Stavroginove duše. Ironična činjenica je ta da gotovo svi likovi u romanu, kako muški tako i ženski, u Stavroginu traže vodstvo, inspiraciju, snagu pa čak i emocionalnu potporu. I tako kroz enigmatski lik koji uvijek ostaje neutralan riskiraju „bjesove“. Likovi Dostojevskog, kao što su Stavrogin i Marija Lebjatkin predstavljaju zrcalne projekcije jedno drugoga. Drugi pak često predstavljaju parodiju kao što je vidljivo kod Stavrogina i Pjotra Vjerkhovenskog. A tu je i Kirilov, jedina projekcija Stavrogina, koji samoubojstvom utvrđuje slobodnu volju čovjeka te nepostojanje „starog“ Boga, što u potpunosti obuhvaća istinski duh "Bjesova".
Izvorni jezik
Hrvatski