Pregled bibliografske jedinice broj: 58008
Gregorien ou beneventain, monastique ou seculier? Quelques gloses autour de l'office ferial dans l'antiphonaire Monte Cassino 542
Gregorien ou beneventain, monastique ou seculier? Quelques gloses autour de l'office ferial dans l'antiphonaire Monte Cassino 542 // Sradnjovjekovne glazbene kulture na istočnoj i zapadnoj obali Jadrana do početka 15. stoljeća / Mediaeval Music Cultures ot the Eastern and Western Shores of the Adriatic until the Beginning of the 15th Century / Tuksar, Stanislav (ur.).
Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo, 2000. str. 259-274 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 58008 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Gregorien ou beneventain, monastique ou seculier? Quelques gloses autour de l'office ferial dans l'antiphonaire Monte Cassino 542
(Gregorian or beneventan, monastically or secularly? Some thoughts on Ferial Office at the Antiphonary, Monte Cassino 542)
Autori
Livljanić, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Sradnjovjekovne glazbene kulture na istočnoj i zapadnoj obali Jadrana do početka 15. stoljeća / Mediaeval Music Cultures ot the Eastern and Western Shores of the Adriatic until the Beginning of the 15th Century
/ Tuksar, Stanislav - Zagreb : Hrvatsko muzikološko društvo, 2000, 259-274
Skup
Srednjovjekovne glazbene kulture Jadrana / Mediaeval Music Cultures of the Adriatic Region
Mjesto i datum
Split, Hrvatska, 21.05.1997. - 24.05.1997
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
gregorijanski koral; beneventanska liturgija; oficij; antifonarij; Monte Cassino; 12. stoljeće
(gregorian chant; beneventan liturgy; office; antiphonary; Monte Cassino; 12th Century)
Sažetak
Antifonarij Monte Cassino. Archivio della badia, ms. 542 jedan je od rijetkih primjeraka notiranih liturgijskih priručnika za časoslov sačuvanih u opatiji Monte Cassino. Njegov je nastanak vezan za vrlo zanimljiv period u glazbenoj povijesti južne Italije: u 12. stoljeću, kada je napisan ovaj rukopis, južna je Italija već dobro poznavala gregorijanski koral, ali je po svojemu glazbenome nasljeđu još uvijek bila vezana za korijene beneventanske liturgije i pjevanja koje je tamo bilo uvriježeno prije dolaska gregorijanskoga korala krajem 8. stoljeća.
Glazbeni repertoar ovoga antifonarija napisanoga beneventanskom minuskulom, vrlo je zanimljiv. Riječ je o napjevima već vrlo čvrsto upisanima u kontekst gregorijanske modalnosti, uz neke prizvuke arhaičnih modalnih struktura. Tako ćemo primjerice u antifonariju 542 naići na velik broj antifona koje su skladane oko tona C (koji može biti zapisan na bilo kojoj drugoj apsolutnoj visini).
Zanimljivost koja privlači pažnju pri analizi svagdašnjeg oficija u antifonariju 542 jest njegova liturgijska organizacija. On naime svjedoči o rasporedu antifona i responzorija koji je tipičan za katedralne ili župne crkve, a ne za samostane. Kako je antifonarij 542 pun drugih elemenata koji upućuju na benediktinsko okružje, moguće je zaključiti, ili barem pretpostaviti, da je rukopis načinjen za neku od župa koje su bile vrlo bliske opatiji Monte Cassino, ali da je možda kasnije služio u samoj Benediktovoj opatiji. Na to navodi niz čimbenika i nadopuna u rukopis koji je unijela neka mlađa ruka nakon prvoga skriptora ovoga sveska.
Izvorni jezik
Fra
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
101277
Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti
Profili:
Katarina Livljanić
(autor)