Pregled bibliografske jedinice broj: 578223
Ocjenjivanje jezične djelatnosti pisanja na materinskome jeziku
Ocjenjivanje jezične djelatnosti pisanja na materinskome jeziku // Redefiniranje tradicije: dječja književnost, suvremena komunikacija, jezici i dijete / Bežen, A. ; Majhut, B. (ur.).
Zagreb: Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI) ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2011. str. 15-29
CROSBI ID: 578223 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ocjenjivanje jezične djelatnosti pisanja na materinskome jeziku
(Assessment of writing skills in the mother tongue)
Autori
Aladrović Slovaček, Katarina ; Kolar Billege, Martina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Redefiniranje tradicije: dječja književnost, suvremena komunikacija, jezici i dijete
Urednik/ci
Bežen, A. ; Majhut, B.
Izdavač
Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI) ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Grad
Zagreb
Godina
2011
Raspon stranica
15-29
ISBN
978-953-7210-43-4
Ključne riječi
jezične djelatnosti, pisanje, ocjenjivanje, materinski jezik
(language skills, writing, assessment, knowledge of mother tongue)
Sažetak
Jezične djelatnosti (slušanje, govorenje, čitanje, pisanje) su različite aktivnosti čijim se sustavnim provođenjem znatno olakšava usvajanje jezičnih sadržaja (Pavličević-Franić, 2005). Pisanje je složena produktivna djelatnost koja zahtijeva visok stupanj poznavanja jezičnoga znanja (gramatičko, tekstno i pragmatičko). Sve te dijelove jezičnoga znanja usmjerava komunikacijsko-jezična kompetencija (Valdevit, Jelaska, 2009) koja se može pratiti samo u ostvarenju, u konkretnoj jezičnoj uporabi pa je stoga njezino procjenjivanje i ocjenjivanje specifično. Procjenjivanje se može definirati kao davanje suda o korisnikovome jezičnome znanju i umijeću, a procjenjivati se može na temelju jezičnoga ispita, ali i na temelju promatranja korisnika u različitim jezičnim djelatnostima (Jelaska i Cvikić, 2008). U ovom će se radu istraživati ocjenjivanje i značenje ocjene pismenih sastavaka učenika. U ZEROJ-u (2005) procjenjivanje, ocjenjivanje i vrjednovanje smatra se važnim segmentom napretka u poučavanju i učenju jezika i preporučuje pojedinačno procjenjivanje. U izvedbenim testovima jezične djelatnosti se procjenjuju u komunikacijskome činu, najčešće kao testovi govorenja ili pisanja (McNamara, 2005). Nacionalni kurikuli nekih država daju smjernice za vrjednovanje jezičnih djelatnosti što učiteljima uvelike olakšava procjenjivanje. Cilj ovoga rada je istražiti kako (prema kojim kriterijima) učitelji razredne nastave (N = 31) ocjenjuju ostvarenje jezične djelatnosti pisanja. Kako ne postoje standardizirani kriteriji za procjenu jezične djelatnosti pisanja, nego samo predloženi pristupi (Težak, 1998 ; Visinko, 2007 i 2010), pokazuje se da se oni u praksi na različite načine ostvaruju. Jezična djelatnost pisanja jedna je od temeljnih jezičnih djelatnosti na kojoj se procjenjuje učenikovo znanje materinskoga jezika i o čijim rezultatima ovisi učenikova budućnost (državna matura, buduća mala matura). Ovo istraživanje usmjereno je na prikaz trenutne situacije i može otvoriti put standardizaciji kriterija za procjenjivanje jezične djelatnosti pisanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
227-2270729-0719 - Jezično-likovni standardi u početnom čitanju i pisanju na hrvatskom jeziku (Bežen, Ante, MZOS ) ( CroRIS)
227-2270729-0725 - Razvoj komunikacijske kompetencije u ranome diskursu hrvatskoga jezika (Pavličević-Franić, Dunja, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb