Pregled bibliografske jedinice broj: 576286
Značenje ranog prepoznavanja rizičnih čimbenika u prevenciji teškoća čitanja
Značenje ranog prepoznavanja rizičnih čimbenika u prevenciji teškoća čitanja // Paediatria Croatica, 56 (2012), 1; 21-27 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 576286 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Značenje ranog prepoznavanja rizičnih čimbenika u prevenciji teškoća čitanja
(Importance of early recognition of risk factors for preventing reading dificulties)
Autori
Lenček, Mirjana ; Kolundžić, Zdravko ; Arapović, Diana
Izvornik
Paediatria Croatica (1330-1403) 56
(2012), 1;
21-27
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
prijevremeno rođenje; čitanje
(premature birth; reading)
Sažetak
U Hrvatskoj je vrlo malo istraživanja usmjereno na vezu prijevremenoga rođenja i uspjeha prijevremeno rođene djece u čitanju i pisanju. Poznato je da prijevremeno rođenje predstavlja čimbenik neurorizika za razvoj, a u području jezika, čitanja i pisanja još su nedostatna objašnjenja posljedica koje iz toga proizlaze. Prijevremeno rođena djeca nerijetko iskazuju niža postignuća u složenijim aktivnostima i vještinama, kao kod čitanja i pisanja, dok razvoj u području jednostavnijih procesa teče uredno. Upravo zbog takvih odnosa, nije rijetkost da nedostatnosti ostanu neotkrivene. Cilj ovoga rada bio je ustanoviti jesu li vrijednosti perinatalnih mjera – gestacijske dobi, porođajne mase, vrijednosti APGAR-a 1 i 2 predviđatelji vještine čitanja, a njihove niže vrijednosti, kakve postoje kod prijevremeno rođene djece, povezane s teškoćama u čitanju. Ispitano je 34-ero prijevremeno rođene djece i 34-ero djece kontrolnoga uzorka. Rezultati su pokazali da se temeljem mjerenih perinatalnih čimbenika može predvidjeti uspjeh u čitanju, mjeren u dobi između desete i jedaneste godine djece. Među prijevremeno rođenom djecom moguće je govoriti i o većoj učestalosti teškoća čitanja u odnosu na kontrolni uzorak. Namjera je ovoga rada upozoriti na potrebu sustavnih praćenja i logopedske procjene prijevremeno rođene djece, posebno u području jezika i predvještina čitanja. Preventivne aktivnosti trebaju obuhvatiti i programe intervencije u ovim područjima kako bi se spriječio nastanak teškoća učenja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Kliničke medicinske znanosti, Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb,
Opća županijska bolnica Požega
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Science Citation Index Expanded (SCI-EXP)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- EMBASE (Excerpta Medica)
- Scopus