Pregled bibliografske jedinice broj: 574611
Teorijska pitanja i metodološki izazovi u istraživanjima razvoja dječjih etničkih predrasuda
Teorijska pitanja i metodološki izazovi u istraživanjima razvoja dječjih etničkih predrasuda // Ljetopis socijalnog rada, 18 (2011), 3; 601-633 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 574611 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Teorijska pitanja i metodološki izazovi u istraživanjima razvoja dječjih etničkih predrasuda
(Theoretical questions and methodological challenges in research addressing development of ethnic prejudice in children)
Autori
Tomašić, Jasmina
Izvornik
Ljetopis socijalnog rada (1846-5412) 18
(2011), 3;
601-633
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
predrasude; dječje predrasude; razvojna teorija socijalnoga identiteta; sociokognitivna teorija predrasuda.
(prejudice; prejudice in children; developmental theory of social identity; social-cognitive theory of prejudice.)
Sažetak
Cilj rada bio je dati pregled istraživanja i teorija razvoja etničkih i nacionalnih predrasuda u dječjoj dobi. Poseban naglasak stavljen je na povijesni pregled metodologije istraživanja predrasuda kod djece, pregled metodoloških pitanja kao i nedostatke korištene metodologije. S napretkom i promjenama u korištenoj metodologiji došlo je i do promjena u spoznajama o dječjim predrasudama. Iako postoji velik broj modela i teorija koje imaju namjeru objasniti predrasude u dječjoj dobi, kao dvije najčešće citirane ističu se sociokognitivna teorija razvoja predrasuda (Aboud, 1988.) i razvojna teorija socijalnoga identiteta (Nesdale, 1999., 2004.). Za razliku od Aboudičine teorije koja na razvoj predrasuda gleda prvenstveno iz okvira kognitivnog razvoja djeteta, razvojna teorija socijalnog identiteta (Nesdale, 2004.) u prvi plan stavlja poistovjećivanje djeteta s vlastitom socijalnom grupom, odnosno, motivacijske faktore u podlozi predrasuda. Ono u čemu se obje teorije slažu jest to da pojava predrasuda nije adaptabilna, neizbježna i normalna pojava (Aboud i Amato, 2001.). S obzirom na rezultate istraživanja koji nisu potvrdili univerzalan razvoj predrasuda u različitim društveno-političkim kontekstima, kao i neadekvatnost objašnjenja nastanka predrasuda u djece isključivo kognitivnim ili sociomotivacijskim faktorima, dolazi do razvoja modela i teorija koje uz individualne i razvojne čimbenike pri pojašnjenju nastanka predrasuda uzimaju u obzir i širi društveni kontekst u koji je dijete uronjeno (npr. integrativna razvojno-kontekstualna teorija, Bar-Tal i Teichman, 2005. ; društveno-socijalno-kognitivnomotivacijska teorija, Barrett, 2007.). Nakon pregleda osnovnih teorijskih pretpostavki navedenih teorija i rezultata provedenih istraživanja, na kraju rada daje se osvrt na postojeće pristupe redukcije predrasuda u dječjoj dobi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Social Science Citation Index (SSCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus