Pregled bibliografske jedinice broj: 574006
Egzistencijalistički roman u hrvatskoj književnosti
Egzistencijalistički roman u hrvatskoj književnosti. Dubrovnik: Ogranak Matice hrvatske u Dubrovniku, 2011 (monografija)
CROSBI ID: 574006 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Egzistencijalistički roman u hrvatskoj književnosti
(The Existentialist Novel in Croatian Literature)
Autori
Dalmatin, Ana
Ostali urednici
Burđelez, Ivana
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
Ogranak Matice hrvatske u Dubrovniku
Grad
Dubrovnik
Godina
2011
Stranica
333
ISBN
978-953-7784-05-8
Ključne riječi
egzistencijalizam ; hrvatski roman ; pojedinac ; osamljenost ; strepnja ; lik ; semantički ; sintaktički ; defabularizacija.
(existentialism ; Croatian ; novel ; individual ; solitude ; anxiety ; character ; semantic ; syntatic ; decompound.)
Sažetak
U monografiji (objavljenoj doktorskoj disertaciji) autorica analitičko-znanstvenim istraživanjem, s egzistencijalističkog aspekta, postulira jedan segment hrvatske književnosti hermeneutički reflektirajući romane Miroslava Krleže, Petra Šegedina, Vladana Desnice, Slobodana Novaka, Vojislava Kuzmanovića, Antuna Šoljana, Vjekoslava Kaleba i Anđelka Vuletića. Temeljna je preokupacija europskih egzistencijalista, kao i hrvatskih romanopisaca, individualna samoaktualizacije, dakle individualitet kao osebujna pojedinačnost koja se može protumačiti iz sebe, iz egzistencije koja je slučajna, jednokratna, konačna, neponovljiva i kao takva ne može biti zahvaćena kategorijama neke bezlične kolektivne biti. Interpretacija i znanstvena obrada hrvatskih egzistencijalističkih romana realizirale su se na tri razine: idejno-tematskoj, na planu oblikovanja likova i na planu dezintegracije fabule. Prva je interpretacijska razina (idejno-tematska) jedna od entiteta "plana sadržaja", unutarnja semantička značajka teksta koju "tematska kritika" postavlja kao tzv.konkretnu univerzaliju protežnu na sve segmente teksta. Polazeći od književne strukture kao zatvorene cjeline koja se ne može parcijalno promatrati i analizirati, dokazano je da je tematski sklop sastavljen od jedinica općeg značenja neodvojiv od jedinica osobnosti - likova, koji se ne oblikuju kroz akcije i pothvate, već kroz njihov unutarnji život, kroz sfere svijesti i podsvijesti, što pretpostavlja dominaciju psihemskih i ontemskih narativnih figura (koje dijele sastavnice) u odnosu na sociemsku narativnu figuru (jedinicu skupnosti).Sadržaj knjige potvrđuje da hrvatski roman XX. stoljeća prati europska književna kretanja, kako na planu modernih književnih postupaka, tako i tematskim izbjegavanjem objektivnih, impersonalnih, bezvremenskih shema i vječnih istina, okrećući se subjektivitetu, dakle individualnoj egzistenciji koja osebujnošću svoga opstanka označuje samu sebe. Izražajni ustroj u romanesknom sklopu ima svoju "semantičku produžnost"na planu sadržaja. Razina sintakse i razina semantike jedna drugu uvjetuju i međusobno su ovisne. U djelu je vidljivo da su hrvatski romani gledani kao "mogući svjetovi"svaki za sebe pojedinačni romaneskni univerzum, s tim da su im zajedničke tragične antinomije individualne egzistencije, koja, u traganju za svojom vlastitošću, istodobno traga i za smislom cjeline.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija