Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 57224

Usporedba psihometrijskih karakteristika kompozitnih testova konstruiranih u sklopu klasične teorije i teorije odgovora na zadatke


Ljubotina, Damir
Usporedba psihometrijskih karakteristika kompozitnih testova konstruiranih u sklopu klasične teorije i teorije odgovora na zadatke, 2000., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 57224 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Usporedba psihometrijskih karakteristika kompozitnih testova konstruiranih u sklopu klasične teorije i teorije odgovora na zadatke
(Psychometric characteristics of composite tests constructed within classical test theory and item response theory)

Autori
Ljubotina, Damir

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Filozofski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
01.12

Godina
2000

Stranica
315

Mentor
Kulenović, Alija

Ključne riječi
konstrukcija testova; klasična teorija; teorija odgovora na zadatke; parametri zadataka; individualni parametri
(test development; classical test theory; item response theory; item parameters; individual parameters)

Sažetak
Provedeno istraživanje odnosi se na usporedbu dva dominantna teorijska sustava u području teorije testova - klasičnu teoriju testova i teoriju odgovora na zadatke. Usporedba konceptualnih i kvantitativnih razlika provedena je na tri metodološke razine: teorijskom analizom, eksperimentalnom simulacijskom studijom, te analizom empirijskih podataka. Rezultati se odnose na testove snage, koji bazično mjere jednu dimenziju, te čija primjena rezultira binarnom matricom, uz pretpostavku da slučajno pogađanje nema utjecaja na uradak. Središnji dio istraživanja predstavljaju tri simulacijske studije Monte Carlo tipa, koje su omogućile kreiranje binarnih matrica sa zadanim karakteristikama. Prva simulacijska studija pokazala je da su u pogledu pristranosti procjene parametara zadataka u kontekstu oba teorijska pristupa osjetljivi na utjecaj selekcije ispitanika u validacijskom uzorku, te na uporabu kratkih kompozita koji ne omogućuju preciznu procjenu pravog predmeta mjerenja. Pogreška procjene parametara uglavnom je vezana uz veličinu uzorka, mada i selekcija ispitanika povećava pogrešku. Druga simulacijska studija ukazuje na značajan utjecaj konteksta u kojem procjenjujemo diskriminativnost zadataka. Procjena diskriminativnosti nekog zadatka, u kontekstu zadataka značajno manje diskriminative snage, rezultira podcijenjenom procjenom indikatora diskriminativnosti. Treća simulacijska studija pokazuje da u povoljnim uvjetima procjene (težinska prilagođenost zadataka, visoka diskriminativnost) procjena individualnih rezultata i određenje kondicionalne pogreške mjerenja pod modelom TOZ, rezultira smanjenjem pogreške mjerenja na zadanoj razini mjerenog atributa (uz korištene parametre i do 20%). Rezultati ukazuju da u slučaju nepovoljnih uvjeta procjene (mali broj zadataka, težinska neprilagođenost) klasični pristup može rezultirati manjom pogreškom (čak do 25%), stoga se čini optimalnim koristiti informacije dobivene na oba načina. Kombinacija oba pristupa može biti od koristi, pri čemu klasične metode treba preferirati u preliminarnim studijama s manjim brojem ispitanika i nepovoljnijim uvjetima procjene. U kasnijoj fazi teorija odgovora na zadatke može pružiti veći broj informacija o testovnim česticama, te o osobinama testovnih rezultata.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
130703

Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Alija Kulenović (mentor)

Avatar Url Damir Ljubotina (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Ljubotina, Damir
Usporedba psihometrijskih karakteristika kompozitnih testova konstruiranih u sklopu klasične teorije i teorije odgovora na zadatke, 2000., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
Ljubotina, D. (2000) 'Usporedba psihometrijskih karakteristika kompozitnih testova konstruiranih u sklopu klasične teorije i teorije odgovora na zadatke', doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Ljubotina, Damir}, year = {2000}, pages = {315}, keywords = {konstrukcija testova, klasi\v{c}na teorija, teorija odgovora na zadatke, parametri zadataka, individualni parametri}, title = {Usporedba psihometrijskih karakteristika kompozitnih testova konstruiranih u sklopu klasi\v{c}ne teorije i teorije odgovora na zadatke}, keyword = {konstrukcija testova, klasi\v{c}na teorija, teorija odgovora na zadatke, parametri zadataka, individualni parametri}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Ljubotina, Damir}, year = {2000}, pages = {315}, keywords = {test development, classical test theory, item response theory, item parameters, individual parameters}, title = {Psychometric characteristics of composite tests constructed within classical test theory and item response theory}, keyword = {test development, classical test theory, item response theory, item parameters, individual parameters}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font