Pregled bibliografske jedinice broj: 572211
Komplementarni kontrast kao preduvijet harmonije u višebojnom uzorku
Komplementarni kontrast kao preduvijet harmonije u višebojnom uzorku, 2011., diplomski rad, preddiplomski, Tekstilno - tehnološki fakultet, Zagreb, Hrvatska
CROSBI ID: 572211 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Komplementarni kontrast kao preduvijet harmonije u višebojnom uzorku
(Complemetary Contrast as Precondition of Colour Harmony in Multi - coloured Pattern)
Autori
Laštro, Antonija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, preddiplomski
Fakultet
Tekstilno - tehnološki fakultet
Mjesto
Zagreb, Hrvatska
Datum
07.07
Godina
2011
Stranica
43
Mentor
Glogar, Martinia Ira
Ključne riječi
Dizajn tekstila; komplementarni kontrast; harmonija boja
(Textile design; complementary contrast; colour harmony)
Sažetak
Tema ovog rada temelji se na pojmovima kontrasta, harmonije i boje. Iznimno je važno postići harmoniju na višebojnom uzorku, jer samo takav uzorak, iz bilo koje umjetničke sfere (slika, fotografija, odjeća, arhitektura...), ima vrijednost, pažnju promatrača, i kao krajnji rezultat pozitivnu reakciju promatrača. Tekstilni dizajner također, prilikom kreiranja višebojnih uzoraka, mora osigurati harmoniju i osjećaj usklađenosti kod promatrača. Mene kao tekstilnog dizajnera, najviše je privukao komplementarni kontrast kao preduvjet postizanja harmoničnog odnosa među bojama, jer je komplementarni odnos među bojama i naša urođena težnja. Poznato je da ljudsko oko teži k savršenstvu u bilo kojem obliku, ali upravo je to savršenstvo individualno za pojedinca, i dvije osobe ne moraju isti objekt smatrati savršenim. Ali isto tako naše oko traži ravnotežu. Apsorpcija i refleksija pojedinih valnih duljina odvijaju se na principu komplementarnog kontrasta i upravo je zbog toga čovjekov osjećaj ravnoteže vezan uz komplementarni kontrast. U višebojnom prikazu na kojem postoje komplementarni parovi ljudsko oko će zamjećivati prvenstveno tu komplementarnost dok će ostali elementi ostati nezamijećeni. Isto tako, zbog urođene potrebe za komplementarnom ravnotežom, promatrač će, ako u prikazu ne postoji takva ravnoteža, sam stvoriti privid komplementarnosti (tzv. simultani kontrast). Odnosno, ako na višebojnom prikazu dominiraju crveni tonovi, a nisu isto tako u pravilnom odnosu zastupljeni, njima komplementarni, zeleni tonovi, promatrač će sam stvoriti privid zelenog, i okolni tonovi će u promatračevu doživljaju poprimiti zelenkastu nijansu. Stoga se, kod uklapanja treće boje uz boje komplementarnog kontrasta mora uzeti u obzir da takvo uklapanje boja može dovesti do disharmonije. Johanes Itten bio je među prvima koji su pokušali definirati strategiju za uspješno kombiniranje boja, a kroz svoja istraživanja kreirao je sedam metodologija za koordinaciju boje s obzirom na njihova kontrastna svojstva. Kod boja je izrazito važno na konkretnom primjeru predstaviti problematiku i pojasniti ju, zbog toga smatram da mnogo ilustracija u ovom radu nije na odmet, jer one mogu zorno prikazati ono što je u priloženom tekstu opisano. Želim izbjeći tzv. suhoparnost teksta, jer ova tema zaista zahtjeva čak i mnogo veću primjenu ilustracija.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Tekstilna tehnologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
117-1171419-1401 - Boje i bojila u procesu ekološki prihvatljivog i održivog razvoja (Parac-Osterman, Đurđica, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Tekstilno-tehnološki fakultet, Zagreb
Profili:
Martinia Ira Glogar
(mentor)