Pregled bibliografske jedinice broj: 568417
To what extent does the development of conceptual categories depend on language?
To what extent does the development of conceptual categories depend on language? // 36th Annual Boston University Conference
Boston (MA), Sjedinjene Američke Države, 2011. (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 568417 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
To what extent does the development of conceptual categories depend on language?
Autori
Katsos, N. ; Ezeizabarrena, M. ; Gavarró, A. ; Kuvač Kraljević, Jelena ; Hržica, Gordana ; A. Skordi ; Jensen de López, K. ; Sundahl, L. ; van Hout, A. ; Hollebrandse, B. ; Overweg, J. ; Faber, M. ; van Koert, M. ; Cummins, C. ; Smith, N. ; Vija, M. ; Parm, S. ; Kunnari, S. ; Morisseau, T. ; Yatsushiro, K. ; Hubert, A. ; Varlokosta, S. ; Konstantzou, K. ; Farby, S. ; Guasti, M.T. ; Vernice, M. ; Balčiūnienė, I. ; Ruzaitė, J. ; Grech, H. ; Gatt, D. ; Asbjørnsen, A. ; Torkildsen, J. ; Haman, E. ; Miękisz, A. ; Gagarina, N. ; Puzanova, J. ; Andjelković, D. ; Savić, M. ; Jošić, S. ; Slančová, D. ; Kapalková, S. ; Barberán Recalde, T. ; Özge, D. ; Hassan, S. ; van der Lely, H. ; Sauerland, U. ; Okubo, T. ; Noveck, I. ;
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Skup
36th Annual Boston University Conference
Mjesto i datum
Boston (MA), Sjedinjene Američke Države, 04.11.2011. - 06.11.2011
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
quantifiers; cross-linguistic study
Sažetak
Does the development of conceptual categories depend on syntactic and lexical features of a language? As part of a larger project we studied the comprehension of the (cross-linguistic equivalent of the English) quantifiers ‘all’, ‘none’, ‘some’, ‘some…not’, and ‘most’, by 5-year-old children (n=606) and adult controls (n=441) speaking one of 24 languages, representing eleven Genera. The languages differ in terms of Concord, Lexical class (e.g. noun ‘la mayoría’ vs quantifier ‘most’), use of Partitive (‘of the’), the number of Syllables, and Quantifier-Noun Order, among others. The findings suggest a fundamentally uniform pattern of the acquisition of conceptual categories across languages, which is modulated by specific syntactic and lexical features. We discuss whether the similarities in acquisition are underlined by universal conceptual primitives.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb