Pregled bibliografske jedinice broj: 567124
Povezanost opće inteligencije i dimenzija ličnosti sa školskim postignućem
Povezanost opće inteligencije i dimenzija ličnosti sa školskim postignućem // Metodika, 9 (2008), 17; 260-270 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 567124 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povezanost opće inteligencije i dimenzija ličnosti sa školskim postignućem
(Correlation between intelligence and dimensions of personality and school success)
Autori
Matešić, Krunoslav ml. ; Zarevski, Predrag
Izvornik
Metodika (1332-7879) 9
(2008), 17;
260-270
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
inteligencija; ličnost; škoslki uspjeh
(intelligence; personality; school success)
Sažetak
Ispitana je povezanost inteligencije i dimenzija ličnosti sa školskim uspjehom na učenicima III. razreda različitih srednjih škola. Upotrijebili smo NEOFFI instrument koji mjeri pet dimenzija ličnosti (Neuroticizam, Ekstraverzija, Otvorenost prema iskustvu, Ugodnost i Savjesnost) te D-48, test inteligencije visoko zasićen g faktorom. Školski uspjeh smo defi nirali ocjenama iz matematike, hrvatskog te prosjekom ocjena na polugodištu. Inteligencija je statistički značajno, ali razmjerno nisko, povezana s tri najrelevantnije mjere školskog postignuća. Moguće objašnjenje jest da nominalno iste ocjene koje dobivaju učenici iz različitih škola ne postižu učenici iste inteligencije. Savjesnost je najjači pojedinačni prediktor za sva tri kriterija školskog postignuća. Ovaj rezultat ne iznenađuje s obzirom na to da se Savjesnost povezuje s radnom etikom, potrebom za uspjehom i organiziranošću. Struktura predikorskih varijabli za kriterije općeg uspjeha i hrvatskog jezika je praktično identična. Za predikciju tih kriterija iza Savjesnosti po značajnosti slijedi inteligencija, pa introvertiranost. Kriterij matematike ima različitu strukturu povezanosti s mjerama inteligencije i ličnosti. Znatno je porastao udio prediktivne snage inteligencije i tek je nešto niži od onog za Savjesnost. Za uspjeh u matematici je značajan prediktor snižena ugodnost, dok dimenzija ekstraverzije nema značajnu ulogu. Moguće objašnjenje može biti to što su manje ugodniji ljudi skloni kritičkom mišljenju koje pridonosi točnosti analize u znanosti i matematici. Rezultati ovog istraživanja su u skladu s podatkom da mjere ličnosti u kasnijim fazama školovanja preuzimaju značajniju ulogu u odnosu na inteligenciju, koja je na razini osnovne škole jači prediktor školskog postignuća.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Hrvatsko katoličko sveučilište, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Education Research Abstracts Online