Pregled bibliografske jedinice broj: 565740
Mladi i čitanje – knjiga kao element popularne kulture
Mladi i čitanje – knjiga kao element popularne kulture // Knjiga i slobodno vrijeme / Pecotić, Eli ; Buczkowska, Snježana ; Žužul, Katarina Krolo (ur.).
Split: Gradska knjižnica Marka Marulića Split, 2011. str. 8-15
CROSBI ID: 565740 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Mladi i čitanje – knjiga kao element popularne kulture
(Youth and Reading - the Book as an Element of Popular Culture)
Autori
Leburić, Anči
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Knjiga i slobodno vrijeme
Urednik/ci
Pecotić, Eli ; Buczkowska, Snježana ; Žužul, Katarina Krolo
Izdavač
Gradska knjižnica Marka Marulića Split
Grad
Split
Godina
2011
Raspon stranica
8-15
ISBN
978-953-7753-15-3
Ključne riječi
mladi, knjiga, novi mediji, čitanje, popularna kultura
(youth, book, new media, reading, popular culture)
Sažetak
Raspravu o popularnoj kulturi, kada su u pitanju mladi, nužno je smjestiti u kontekst rasprava o subkulturnim praksama i njihovom odnosu spram popularne kulture, kao i prema različitim žanrovima popularne kulture, uključujući filmske, radijske i televizijske programe, reklame, te nove medijske žanrove kao što su video igre itd. Autorica će stoga ukazati na neke od aspekata kanonizacije popularnog u suvremenom hrvatskom društvu, pa i šire, u europskom okružju. Naglasit će neke posebno zanimljive aspekte djelovanja raznih žanrova popularne kulture (od književnosti do televizije), naglašavajući njihove interakcijske dosege u medijskim područjima u kojima mladi češće borave. Kako se na različite načine mladi priklanjaju starim (klasičnim), odnosno novim medijima, autorica će na temelju istraživačkih rezultata iz niza socioloških istraživanja realiziranih u Hrvatskoj u posljednjem desetljeću, ilustrirati neke od empirijskih interpretacija onoga što se zbiva s mladima u društvu, njihovim slobodnim vremenom i čitanjem. Ova posljednja aktivnost mladih predstavit će se kao jedan od kulturoloških aspekata kojima mladi na popularan način upotrebljavaju, zloupotrebljavaju ili na specifične načine kreiraju vlastita značenja i poruke. Razaraju li mladi pritom mit o sebi kao čitateljskoj publici koja ne umije da misli svojom glavom ili pokazuju ostalima u svom društvenom okružju da se popularna kultura razvija upravo zbog toga što je svijest publike mnogo veća no što se obično pretpostavlja, samo je jedna od tema na kojima se izlaganje osmišljava. Konačno, autorica će upozoriti kako mladi u popularnoj kulturi biraju znalački samo one žanrove koji se temelje na ponavljanju ključnih elemenata sadržaja i opetovanoj formi, pa će kao publika birati medijski proizvod ili program ovisno o žanru, a medijska će industrija temeljem žanra planirati produkciju i plasman proizvoda popularne kulture. Iako se u društvenim teorijama zabavni žanrovi najčešće promatraju kao sadržaji od niske društvene vrijednosti (u smislu obavljanja funkcija koje se očekuju npr. od čitanja knjiga u odnosu na obrazovni, politički i druge sustave), zabavni programi i žanrovi koje mediji svakodnevno nude mladima posreduju i bitno utječu na stvaranje predodžbi mladih o svijetu i društvenim odnosima, društvene vrijednosti, ali i stereotipe i predrasude. U tim procesima socijalne konstrukcije knjiga bi svakako trebala zauzimati značajnije i vidljivije mjesto. Dakle, društveno poželjno stanje s čitanjem knjiga u budućnosti, autorica procjenjuje da će bitno ovisiti o kulturološkim mehanizmima u određenoj sredini, koji će biti u stanju analizirati načine i oblike tih (kulturoloških) konstrukcija. Kako je čitanje knjiga kao žanr uvijek definirano i izborom i prihvaćanjem od strane publike (ili mladih), bitno je istraživati, razumijevati i objašnjavati spoznaje o mladima kao o publici koja konzumira različite žanrove popularne kulture. U svemu tome isprepliću se brojni aspekti i procesi suvremene kulturne kreativnosti, kao i obilježja suvremene fragmentirane publike (mladih) s više društvenih identiteta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija