Pregled bibliografske jedinice broj: 565699
Problematika redoslijeda sakramenata inicijacije. Jedinstvo u različitosti dvaju sakramenata (krštenja i potvrde)
Problematika redoslijeda sakramenata inicijacije. Jedinstvo u različitosti dvaju sakramenata (krštenja i potvrde) // Bogoslovska smotra, 79 (2009), 3; 563-581 (podatak o recenziji nije dostupan, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 565699 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Problematika redoslijeda sakramenata inicijacije. Jedinstvo u različitosti dvaju sakramenata (krštenja i potvrde)
(The problem of the sequence of the sacraments od initiation. Unity in the diversity between two sacraments (baptism and confirmation))
Autori
Gašpar Veronika Nela
Izvornik
Bogoslovska smotra (0352-3101) 79
(2009), 3;
563-581
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
sakramenti inicijacije; krštenje; potvrda; euharistija; otajstvo pomazanja; dioništvo
(sacrament od initiation; baptism; confirmation; eucharist; mystery of the anointment; participation)
Sažetak
Drugi vatikanski koncil postavio je pitanje o ponovnom uspostavljanju narušenog jedinstva i redosl.eda sakramenata kršćanske inicijacije. Naglasio je to u odluci o obnovi sakramenta potvrde jer je upravo njezin razvoj i doveo do nelogične pastoralne prakse (usp. Sacrosanctum Concilium, 71). Stoga u prvom dijelu članka autorica prikazuje povijesni razvoj u kome je došlo do promjene redosl.eda sakramenata kršćanske inicijacije. Taj prikaz očituje prije svega izdvajanje euharistije iz konteksta inicijacijske cjeline. Apostolska pobudnica o euharistiji upravo to naglašava kada ističe da je polazište hoda kršćanske inicijacije mogućnost pristupanja euharistiji i budući da ona kršćansku inicijaciju dovodi »do ispunjena te se postavlja kao središte i cilj sveukupnoga sakramentalnog života« (Sacramentum caritatis, 17). Budući da je euharistija kao vrhunac u pristupu i trajnost u življenju inicijacija obrađena u drugom znanstvenom članku ovoga časopisa, autorica se ovoga članka ograničava na teološko promišljanje jedinstva i redoslijeda sakramenta krštenja i potvrde polazeći od međusobne povezanosti i jedinstva u različitosti dvaju božanskih poslanja u povijesti spasenja, poslanja Sina i poslanja Duha Svetoga. Naime, svako teološko promišljanje o daru i djelovanju Duha Svetoga u kršćanskom životu mora polaziti od prisutnosti i djelovanja Duha Svetoga u životu i poslanju Isusa Krista. »Gospodin Isus ’kojeg je Otac posvetio i poslao u svijet’ (Iv 10, 36), cijelo svoje mistično Tijelo čini dionikom pomazanja Duha kojim je sam pomazan« (Presbyterorum ordinis. Dekret o službi i životu prezbitera, 2). Drugi vatikanski koncil istaknuo je, dakle, da nas je Isus učinio dionicima pomazanja Duha kojim je sam pomazan. Izraz »kršćani« u očima teologa najranijeg vremena ne znači toliko »sljedbenici Krista«, kako su to shvaćali pogani koji su im prvi u Antiohiji dali ovo ime (usp. Dj 11, 26), nego radije »dionici Kristova pomazanja«. Jedinstvo u različitosti dvaju poslanja, poslanja Sina i poslanja Duha Svetoga, zahtijeva stoga jedinstvo dvaju sakramenata, jedinstvo krštenja i potvrde, kojima, razlikujući ih, ne bismo trebali/smjeli dokidati jedinstvo i redoslijed.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija