Pregled bibliografske jedinice broj: 565128
Propaganda u Drugome svjetskom ratu
Propaganda u Drugome svjetskom ratu, 2011., diplomski rad, diplomski, Filozofski fakultet, Rijeka
CROSBI ID: 565128 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Propaganda u Drugome svjetskom ratu
(Propaganda in World War II)
Autori
Jurjević, Željko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Rijeka
Datum
08.12
Godina
2011
Stranica
73
Mentor
Dukovski, Darko
Ključne riječi
Propaganda; Drugi svjetski rat
(Propaganda WWII)
Sažetak
Rad daje usporedbu korištenja masovnih medija u Drugom svjetskom ratu, te pregled institucija i osoba koje su kontrolirale propagandu. Njemačka nacistička propaganda, s Goebbelsom na čelu ''Propagandaministeriuma'' (Ministarstva propagande) koji od Ministarstva unutarnjih poslova preuzima kontrolu radija, filma, tiska, kazališta, državnih proslava i praznika, a od Ministarstva vanjskih poslova kontrolu nad inozemnom propagandom, apsolutni je vladar medijskog prostora Trećega Reicha. S druge strane Britanci osnivaju, ''Ministry of Information (MOI)'' (Ministarstvo informiranja) koje je nadziralo većinu masovnih medija - BBC, tisak, filmove... Kasnije su Britanci još osnovali ''Mass Observation (MO)'' - službu za praćenje javnog mnijenja, a u osluškivanju javnog mnijenja MOI se služio i BBC-jevim ogrankom za istraživanje slušanosti te uslugama obavještajnih službi. Osim legitimnim sredstvima propagande, rad se bavi i tz. "crnom propagandom" jer su Britanske vlasti 1941. godine osnovale posebnu jedinicu ''Political Warefare Executive (PWE)'' (Političku izvršnu službu za ratno stanje), kojoj je zadaća bila širenje straha među neprijateljem. Osim utjecaja na neprijatelje, imali su jaku propagandu usmjerenu i na saveznike, pa tako na tlu SAD-a osnivaju Britansku sigurnosnu koordinaciju, koja je imala za zadatak uvući SAD u rat. U Sjedinjenim Državama 1942. godine predsjednik Franklin D. Roosevelt osniva Office of War Information (Ured za ratno informiranje) unutar Defense Departmenta (Ministarstva obrane) i jedina zadaća tog tijela bila je propaganda i informiranje. Taj ured tijekom rata izdao je preko 200 000 različitih propagandnih postera. S druge strane u sovjetskom savezu je propaganda bila na posebnom nivou, i ne počinje sa izbijanjem rata, nego se pruža još iz revolucionarnog perioda, a poseban zamah dobiva dolaskom Staljina koji putem propagande gradi svoj kult ličnosti, ali i poziva na ''domovinski rat'' . Taj segment ratne propagande, tj. kada Staljin 1941.g izjavljuje javno neprijateljstvo prema Njemcima i svim propagandnim sredstvima udara po nacistima, predstavlja prekretnicu uzrokovanu kršenjem sporazuma Molotov-Ribbentrop. Talijanska propagandna aktivnost se uvelike naslanja na savezničku, a paralelno sa ratnom propagandom koja slavi talijanske saveznike i širi mržnju prema ratnim suparnicima, u Italiji je jaka i propaganda Mussolinijeva kulta ličnosti. Osim propagande Sila Osovina i Savezničkih snaga, rad se bavi i propagandnim aktivnostima na područjima današnje Hrvatske, koji uključuju ''promičbenu'' djelatnost ustaških snaga Nezavisne Države Hrvatske, propagandu Titovih partizana i četnika Draže Mihailovića.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest