Pregled bibliografske jedinice broj: 564569
Isus i nasilje. Problem tumačenja nekih Isusovih djela i riječi
Isus i nasilje. Problem tumačenja nekih Isusovih djela i riječi // Riječki teološki časopis, 16 (2008), 2; 393-412 (podatak o recenziji nije dostupan, prethodno priopćenje, znanstveni)
CROSBI ID: 564569 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Isus i nasilje. Problem tumačenja nekih Isusovih djela i riječi
(Jesus and Violence. The Problem of the Interpretation of some actions and words of Jesus)
Autori
Mrakovčić, Božidar
Izvornik
Riječki teološki časopis (1330-0377) 16
(2008), 2;
393-412
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni
Ključne riječi
nasilje; Isus; Bog; hram; smokva; sud; kazna; mač; prispodoba
(violence; Jesus; God; temple; fig tree; judgment; punishment; sword; parable)
Sažetak
U uvodnom dijelu iznose se različiti vidovi pod kojima se može govoriti o temi „Isus i nasilje“: o Isusu kao protivniku nasilja, žrtvi nasilja, njegovoj ulozi u nasilnoj političkoj situaciji svoga vremena, o eventualnom nasilju u njegovim djelima i riječima. Izabran je ovaj zadnji aspekt zbog napetosti koju stvara u razumijevanju evanđelja i mogućnosti da se u Isusovim riječima i djelima nađe opravdanje ili čak inspiraciju za nasilno djelovanje. U članku se najprije analiziraju dva Isusova čina koja se obično povezuju s nasiljem: izgon trgovaca iz hrama i proklinjanje smokve. Analiza je pokazala da ova dva čina ne pokazuju Isusovu nasilnu narav, nego predstavljaju proročke simboličke geste kojima Isus poziva na vjeru i obraćenje. Bič koji se spominje u Ivanovoj verziji izgona trgovaca iz hrama Isus najvjerojatnije koristi ne za ljude, nego za stoku. Što se tiče Isusovih riječi koje se obično smatraju nasilnima u članku se analizira govor o dva mača (Lk 22, 35-38) i brojne izreko o sudu, osobito one koje se nalaze u zaključcima Matejevih prispodoba. Isusov poziv učenicima uoči svoje muke da nabave mačeve nije poziv na nasilje, nego ga valja shvatiti metaforički kao upozorenje na vrijeme progonstva koje za učenike slijedi nakon Isusove smrti. Što se pak tiče jakih izraza, prijetnji sudom i vječnom kaznom koje je Isus izrekao na račun onih koji su odbijali njegovu poruku koliko god one djelovale nasilno u Isusovim ustima, one nemaju za cilj zastrašivanje, nego buđenje savjesti i poziva na promjenu. Nasilan govor u zaključcima Isusovih prispodoba što se tiče Božje naravi nema dogmatski već pedagoški karakter, tj. nemaju za cilj prikazati Boga kao nasilnog, nego što uvjerljivije upozoriti na mogućnost vječne propasti i pozvati na odgovorno kršćansko življenje.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija