Pregled bibliografske jedinice broj: 564313
Logičko i sadržajno zaključivanje: efekti upute i sadržajne konfliktnosti
Logičko i sadržajno zaključivanje: efekti upute i sadržajne konfliktnosti // Knjiga rezimea Savremeni trendovi u psihologiji
Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu, 2011. str. 212-212 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 564313 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Logičko i sadržajno zaključivanje: efekti upute i sadržajne konfliktnosti
(Logical and content reasoning: the effects of instruction and content conflict)
Autori
Valerjev, Pavle ; Bajšanski, Igor ; Gulan, Tanja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Knjiga rezimea Savremeni trendovi u psihologiji
/ - Novi Sad : Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu, 2011, 212-212
ISBN
978-86-6065-080-3
Skup
Savremeni trendovi u psihologiji
Mjesto i datum
Novi Sad, Srbija, 14.10.2011. - 16.10.2011
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
dvojni proces mišljenja ; dedukcija ; zaključivanje ; kondicionali ; modus ponens
(dual-process of thinking ; deduction ; reasoning ; conditionals ; modus ponens)
Sažetak
Razna istraživanja zaključivanja su pokazala da možemo govoriti o dvojnom procesu mišljenja, odnosno o procesima Tipa 1 i Tipa 2. Procesi Tipa 1 su neposredniji, automatski, heuristički, često nesvjesni i utemeljeni na uvjerenjima o svijetu, dok su procesi Tipa 2 kontrolirani, svjesni, analitički te povezani s individualnim razlikama u radnom pamćenju i općom inteligencijom - često utemeljeni na formalnim pravilima poput logike. Dosadašnja istraživanja ukazuju na moguće postojanje razlika u tipu, točnosti i brzini odgovora između dva tipa mišljenja pri rješavanju raznih logičkih zadataka. Cilj ovog istraživanja je provjera tih efekata. Skupini studenata psihologije zadavani su kondicionalni silogizmi koji su svi imali modus ponens formu, a koje je slijedio ponuđeni zaključak. Zadatak ispitanika bio je da verificiraju prikazani zaključak. Pri tome su mjereni brzina i točnost odgovora. Fokus analize je bio na vremenima odgovora zbog vrlo visoke točnosti u modus ponens zaključcima. Dizajn eksperimenta je bio četverofaktorski (2x2x2x2) s ponovljenim mjerenjima, pri čemu se manipuliralo odgovarajućom uputom (kako bi se kod ispitanika potaknulo zaključivanje prema uvjerenju ili prema logičkim pravilima), zatim sadržajnom konfliktnošću zaključka te također zbog metodoloških razloga postojanjem negacije u konkluziji i točnošću konkluzije. Premda rezultati ne pokazuju razlike u efikasnosti dva tipa zaključivanja u apsolutnom smislu, postoje efekti upute koji su značajni u interakciji s drugim faktorima kako se i očekivalo. Najzanimljivija je interakcija upute i sadržajne konfliktnosti (F(1, 11) = 5, 23 ; p = , 04) gdje manipulacija sadržajnom konfliktnošću stvara veću razliku u vremenu odgovora pri uputi za zaključivanje prema uvjerenjima (Tip 1) nego pri uputi za zaključivanje prema logičkim pravilima (Tip 2). Ti rezultati su interpretirani sukladno gledištu o dvojnom procesu mišljenja. Od ostalih značajnih efekta treba istaknuti da se sadržajno nekonfliktni zadaci općenito rješavaju brže od konfliktnih (F(1, 11) = 9, 99 ; p = , 009) te da se afirmativni zadaci općenito rješavaju brže od onih s negacijom (F(1, 11) = 46, 65 ; p < , 001).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Sveučilište u Zadru,
Sveučilište u Rijeci