Pregled bibliografske jedinice broj: 563851
Sveti Leopold, Austriae Marchionis, unutar habsburške »ikonografske panorame« Hrvatske u XVIII. stoljeću
Sveti Leopold, Austriae Marchionis, unutar habsburške »ikonografske panorame« Hrvatske u XVIII. stoljeću // Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti, 54 (2011), 187-194 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 563851 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Sveti Leopold, Austriae Marchionis, unutar habsburške »ikonografske panorame« Hrvatske u XVIII. stoljeću
(St Leopold, Austriae Marchionis, within the Habsburg »Iconographic Panorama« of 18th-Century Croatia)
Autori
Nestić, Jasmina
Izvornik
Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti (0553-6707) 54
(2011);
187-194
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
sv. Leopold; Habsburgovci; posttridentska ikonografija; Osijek; osječki kapucini
(St. Leopold; House of Habsburg; post-Tridentine iconography; Osijek; the Capuchins)
Sažetak
Habsburška Monarhija, kao politički okvir Hrvatske, u velikoj je mjeri oblikovala njezinu »ikonografsku sliku« u XVII. i XVIII. stoljeću. Nakon postupnog oslobođenja teritorija od osmanlijske okupacije, uslijedilo je plodno razdoblje vraćanja katoličkih identiteta hrvatskih gradova. Na odabir svetaca koji su pronosili nove poruke direktno su utjecali vladajući Habsburgovci. Promovirajući svoje Hausheiligere, čije su procese kanonizacije poticali a kult čašćenja širili diljem Monarhije, neposredno su oblikovali njezinu ikonografsku pozornicu. Odrazi istih težnji očituju se i u mnogobrojnim primjerima hrvatske umjetnosti XVIII. stoljeća: posebno u pograničnim dijelovima snažno zaživljuju javne kamene skulpture jasnih katoličkih poruka (u kojima su najbrojnije one sv. Ivana Nepomuka), a jača i čašćenje sv. Josipa (posebice kao zagovornika sretne smrti) te sv. Terezije Avilske (u čast koje se u samo pola desetljeća grade četiri velebne crkve). Ti znaci nisu bili samo u službi širenja tridentskih težnji, već i snažni simboli carske moći. Za razliku od jasne promidžbe ovih svetaca, čašćenje svetoga kralja Leopolda III. Babenberg (Melk, 1073. – Klosterneuburg, 1136.) se nije proširilo u Hrvatsku. Upravo zbog izrazito rijetke pojave u nacionalnoj umjetnosti, ona ostvarena su nam posebno zanimljiva, a slika Sv. Leopold iz kapucinskog samostana u Osijeku, predstavlja jednu od njih. Promatramo je u direktnoj vezi sa istoimenom slikom u kapeli sv. Leopolda u isusovačkoj crkvi u Beču, sa kojom zasigurno dijeli isti grafički predložak. Izneseni podatci čine prilog poznavanju slikarstva Slavonije u XVIII. stoljeću i potvrđivanju njegovih veza s bečkom carskom sredinom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1301080-1075 - „POVIJEST ZAŠTITE KULTURNE BAŠTINE U HRVATSKOJ U XIX I XX STOLJEĆU“ (Jurić, Zlatko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Jasmina Nestić
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- BHA: Bibliography of the History of Art
- ERIH: European Reference Index for the Humanities
- EBSCO: Art Search Database