Pregled bibliografske jedinice broj: 561922
Uloga rodnih stereotipa i motivacije u objašnjenju matematičkog uspjeha i straha od matematike
Uloga rodnih stereotipa i motivacije u objašnjenju matematičkog uspjeha i straha od matematike // Suvremena Psihologija, 15 (2012), 1; 65-79 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 561922 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga rodnih stereotipa i motivacije u objašnjenju matematičkog uspjeha i straha od matematike
(The role of gender stereotypes and motivation in the explanation of mathematics achievement and anxiety)
Autori
Jugović, Ivana ; Baranović, Branislava ; Marušić, Iris
Izvornik
Suvremena Psihologija (1331-9264) 15
(2012), 1;
65-79
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
motivacija za matematiku; rodni stereotipi; strah od matematike; model očekivanja i vrijednosti
(motivation for mathematics; gender stereotypes; mathematics anxiety; expectancy-value theory)
Sažetak
Cilj ovog rada bio je ispitati rodne razlike u školskom uspjehu iz matematike i strahu od matematike, te istražiti koji čimbenici najbolje objašnjavaju matematički uspjeh i strah od matematike. Teorija vrijednosti i očekivanja (Eccles, 1983) predviđa bitne motivacijske elemente akademskih odabira i uspjeha u pojedinim akademskim područjima poput očekivanja uspjeha, intrinzične i utilitarne vrijednosti zadatka, te procjene njegove težine. Uz to, ova teorija i rodne stereotipe o akademskim područjima smatra važnim odrednicama školskog uspjeha. U ovom je istraživanju teorija vrijednosti i očekivanja poslužila kao konceptualna osnova odabira varijabli koje mogu predviđati uspjeh iz matematike, ali i strah od matematike. Na uzorku od 693 učenika/ca 8. razreda primijenjeni su instrumenti koji mjere očekivanja uspjeha i samopoimanje vlastitih sposobnosti, procjenu težine matematike, interes i percipiranu korisnost matematike, stereotipe o matematici kao muškoj domeni te uvjerenje o tome da svatko može biti dobar u matematici. Hijerarhijskim regresijskim analizama se ispitalo koje od ovih varijabli objašnjavaju matematički uspjeh i strah od matematike. Rezultati su pokazali da se djevojčice, unatoč boljem školskom uspjehu iz matematike, više boje matematike od dječaka. Školsku ocjenu najbolje predviđa očekivanje uspjeha u matematici, pri čemu oni učenici/e koji smatraju da su uspješni u matematici i da imaju sposobnosti potrebne za matematiku imaju i bolju ocjenu. Stereotip je u prvom koraku regresijske analize imao negativan efekt na ocjenu iz matematike kod djevojčica kao što je i očekivano prema teoriji očekivanja i vrijednosti, te pozitivan efekt na ocjenu dječaka. Najsnažniji prediktor straha od matematike je percipirana težina matematike. Učenici/e, koji matematiku smatraju težom, više je se i boje. Kod djevojčica se također pokazalo da je strah od matematike veći ako prihvaćaju rodne stereotipe o matematici kao muškoj domeni.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija, Psihologija, Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
100-1001677-0938 - Kompetencije za društvo znanja i razvoj nacionalnog kurikuluma u Hrvatskoj (Baranović, Branislava, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Social Science Citation Index (SSCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus