Pregled bibliografske jedinice broj: 561058
Doprinos pedagoškog časopisa Zora (1884.-1889.) stručnom usavršavanju učitelja
Doprinos pedagoškog časopisa Zora (1884.-1889.) stručnom usavršavanju učitelja // Anali za povijest odgoja, 8 (2009), 93-113 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 561058 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Doprinos pedagoškog časopisa Zora (1884.-1889.) stručnom usavršavanju učitelja
(Contribution of the pedagogical magazine Zora (1884.-1889.) of the professional training of teacher)
Autori
Zrilić, Smiljana ; Ivon, Katarina ; Vrsaljko, Slavica
Izvornik
Anali za povijest odgoja (1330-1020) 8
(2009);
93-113
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
Učiteljska škola u Arbanasima; časopis Zora; pedagoške teme; kompetencije učitelja; stručno usavršavanje učitelja
(Zora; Teacher school (Arbanasi); pedagogical magazines; teacher's professional training; history of education.)
Sažetak
U radu je predstavljen časopis Zora, prvi pedagoški časopis u Dalmaciji čiji je izdavač bila Učiteljska škola u Arbanasima, a izlazio je u vremenu od 1884. do 1889. godine . Ovo su bile godine procvata hrvatskog jezika, tiskanjem novina i časopisa, a Dalmacija je po tome među prvim našim pokrajinama. U to je vrijeme tiskano preko 200 novina i časopisa, a polovina je bila na hrvatskom jeziku. Osim političko, Zadar je u 19. stoljeću bio i najvažnije kulturno središte Dalmacije. Po broju periodika koje izlaze Zadar je odmah nakon Zagreba. Značaj Zore očituje se u izboru najsuvremenijih tema, vezanih za odgoj, a uvelike je pomogla stručnom usavršavanju učitelja toga vremena. U ovom radu su izdvojene neke od najinteresantnijih pedagoških tema o kojima se pisalo u stalnim rubrikama «Zore», a posebnim osvrtom na njih iz današnje perspektive. Brojne teme iz pedagogije, metodike i psihologije, te primjeri obrade školskih satova karakteriziraju časopis kao i svojevrsni priručnik učiteljima za rad u nastavi, ali i pomoć roditeljima u školskom i obiteljskom odgoju, te širenju i upoznavanju tada suvremene znanosti i opće kulturnih postignuća. Već tada je bilo jasno kako obrazovanje za učiteljski poziv zahtjeva permanentno stručno usavršavanje i cjeloživotno učenje, a u nedostatku literature ovaj časopis je bio od iznimnog značaja. Prvenstveno zbog suvremenog pristupa brojnim temama koje su vezane uz interakcijski odnos svih sudionika odgojno-obrazovnog procesa, dajući pri tom prednost odnosu učitelja s učenikom, ali i s njihovim roditeljima. Nema sumnje kako je časopis bio velik doprinos stručnom usavršavanju učitelja toga vremena, pomoć u nastavi, posebno zbog informacija o svim novinama u odgojno-obrazovnoj praksi. U radu su posebno predstavljene neke aktualne pedagoške teme i metode rada u školama toga vremena, s kratkim osvrtom na aktualnost tema i u današnjoj literaturi. Riječ je o kompetencijama učitelja, važnosti obiteljskog odgoja, a kako je časopis služio kao svojevrsan priručnik učiteljima za rad u nastavi, izdvojene su i neke metodičke teme.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Filologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Sveučilište u Zadru
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI