Pregled bibliografske jedinice broj: 555811
Profesionalna zrelost učenika viših razreda osnovnih škola
Profesionalna zrelost učenika viših razreda osnovnih škola // Suvremena psihologija, 14 (2011), 1; 91-109 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 555811 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Profesionalna zrelost učenika viših razreda osnovnih škola
(Vocational maturity of primary school students in Croatia)
Autori
Babarović, Toni ; Šverko, Iva
Izvornik
Suvremena psihologija (1331-9264) 14
(2011), 1;
91-109
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
profesionalna zrelost; Test informiranosti o zanimanjima (TIZ); karijera; izbor zanimanja
(vocational maturity; Test of occupational knowledge (TOK); career; vocational choice)
Sažetak
Profesionalna zrelost je spremnost pojedinca da na temelju detaljnog istraživanja svojih osobina i prikupljanja informacija o svijetu rada isplanira svoj profesionalni put i donese realnu odluku o svojoj karijeri. Cilj ovog rada bio je utvrditi razinu profesionalne zrelosti učenika viših razreda osnovne škola te ustanoviti u kojoj je mjeri profesionalna zrelost povezana s nekim obilježjima učenika. Na reprezentativnim uzorcima učenika petih, šestih, sedmih i osmih razreda oba spola (ukupni N = 1266) primijenjen je Test informiranosti o zanimanjima. Test je konstruiran za potrebe ovog istraživanja i mjeri kognitivnu komponentu profesionalne zrelosti. Ustanovljeno je kako je test primjerene težine za učenike osmih razreda, dok je mlađim učenicima težak, a potvrđena je i odlična unutarnja konzistencija testa te jasna konvergencija svih čestica prvoj glavnoj komponenti. Prema dobivenim rezultatima, profesionalna zrelost raste u funkciji dobi, iako je u svim dobnim uzorcima dosta niska. Učenice sustavno pokazuju viši stupanj profesionalne zrelosti od učenika, neovisno o dobi. Profesionalna zrelost umjereno je povezana sa školskim uspjehom, profesionalnim aspiracijama i obrazovanjem roditelja te neznatno povezana s uključenosti u proces odabira zanimanja. U skladu s dobivenim rezultatima, smatramo kako Test informiranosti o zanimanjima (čija je elektronička inačica dostupna na stranici www.karijera.hr) može poslužiti u svrhu detekcije onih učenika kojima nedostaju informacije o svijetu rada i koji stoga ne mogu donijeti zrelu profesionalnu odluku. Također, smatramo kako učenike petih, šestih i sedmih razreda treba uključiti u školske programe za poticanje profesionalnog razvoja, dok klasično profesionalno usmjeravanje utemeljeno na diferencijalističkom pristupu treba ponuditi nedovoljno informiranim učenicima osmih razreda.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
194-1941558-1555 - Razvoj nacionalnih indikatora kvalitete življenja (Kaliterna-Lipovčan, Ljiljana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Social Science Citation Index (SSCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- PsychINFO
- Sociological Abstracts