Pregled bibliografske jedinice broj: 554318
Razlike u procjenama adaptivnog ponašanja djece s teškoćama u školskom okruženju
Razlike u procjenama adaptivnog ponašanja djece s teškoćama u školskom okruženju // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 47 (2011), 2; 109-127 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 554318 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Razlike u procjenama adaptivnog ponašanja djece s teškoćama u školskom okruženju
(Differences in estimations of children's specific adaptive behaviour from perspectives of children, parents and teachers)
Autori
Žic Ralić, Anamarija ; Cvitković, Daniela
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 47
(2011), 2;
109-127
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
adaptivno ponašanje ; škola ; djeca s teškoćama ; roditelji ; učitelji
(children with special needs ; adaptive behaviour ; school ; parents ; teachers)
Sažetak
Dosadašnja istraživanja u području adaptivnog ponašanja pokazala su da djeca s teškoćama integrirana u redovne škole imaju nižu razinu adaptivnog funkcioniranja u odnosu na njihove tipične vršnjake (Žic, 2000). Cilj nam je ispitati razlike u procjenama specifičnog adaptivnog ponašanja djece s teškoćama i njihovih tipičnih vršnjaka u školskom okruženju, prema procjenama same djece, učitelja i roditelja. Uzorak čine učenici 6. razreda zagrebačkih osnovnih škola, oba spola, te njihovi roditelji i učitelji. Uzorak djece čine djeca s teškoćama (N= 81) i tipični vršnjaci (N=81). Adaptivno ponašanje ispitano je hrvatskom verzijom baterije Behavior Rating Profile II, BRP-2 (Brown, Hammill, 1990 ; hrvatska adaptacija Žic, 2000). Za izračunavanje razlika između procjena adaptivnog ponašanja od strane učitelja, djece i roditelja na varijablama BRP-2 korišten je Test sume rangova. Kao i u dosadašnjim istraživanjima adaptivnog ponašanja, djeca su blaža u procjeni svog ponašanja nego što su to učitelji i roditelji. Istražujući razlike u procjenama djece i učitelja utvrdili smo da djeca s teškoćama značajno pozitivnije procjenjuju svoju motiviranost za rad u školi, dok kod tipične djece nema razlika između njihove i procjene učitelja. Nadalje, djeca s teškoćama značajno pozitivnije procjenjuju svoju mogućnost da mirno sjede, za razliku od tipičnih vršnjaka koji sebe procjenjuju značajno nemirnijima. Usporedbom procjena adaptivnog ponašanja u školi djece s teškoćama i tipične djece, utvrđene su značajne razlike u korist tipične djece koja procjenjuju da se učitelji na njih manje ljute, mogu se bolje koncentrirati i zadovoljnija su svojim uspjehom. Djeca s teškoćama značajno učestalije izvještavaju o psihosomatskim teškoćama uzrokovanim školskim brigama. Zanimljiv je nalaz da djeca s teškoćama značajno manje uočavaju da su učitelji nepošteni prema njima nego što to čine tipična djeca. Učitelji su dali statistički značajno niže procjene adaptivnog ponašanja kod djece s teškoćama u odnosu na tipičnu djecu na gotovo svim varijablama Skale procjene učitelja unutar baterije BRP-2. Usporedba procjena učitelja i roditelja pokazala je više razlika kod tipične djece. Jedina razlika između roditelja i učitelja djece s teškoćama utvrđena je za lijenost koju roditelji značajno manje uočavaju. Dobiveni rezultati u velikoj mjeri potvrđuju dosadašnja strana i domaća istraživanja, te naglašavaju značaj razvoja samopoimanja djece s teškoćama i edukacije učitelja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Pedagogija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Education Research Abstracts Online
- PsychINFO
- SCOPUS
- ERIH European Reference Index for the Humanities
- GESIS SocioGuide
- Google Scholar
- HRČAK
- Studies on Women and Gender Abstracts