Pregled bibliografske jedinice broj: 553631
KONSTRUKTIVISTIČKA NASTAVA FIZIKE U OSNOVNOJ ŠKOLI I UČINCI NA RAZUMIJEVANJE PRIRODE ZNANOSTI, KONCEPTUALNO RAZUMIJEVANJE I RAZVOJ INTERESA ZA ZNANOST
KONSTRUKTIVISTIČKA NASTAVA FIZIKE U OSNOVNOJ ŠKOLI I UČINCI NA RAZUMIJEVANJE PRIRODE ZNANOSTI, KONCEPTUALNO RAZUMIJEVANJE I RAZVOJ INTERESA ZA ZNANOST, 2011., magistarski rad, Učiteljski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 553631 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
KONSTRUKTIVISTIČKA NASTAVA FIZIKE U OSNOVNOJ ŠKOLI I UČINCI NA RAZUMIJEVANJE PRIRODE ZNANOSTI, KONCEPTUALNO RAZUMIJEVANJE I RAZVOJ INTERESA ZA ZNANOST
(CONSTRUCTIVISTIC TEACHING PHYSICS IN ELEMENTARY SCHOOL AND EFFECTS ON UNDERSTANDING THE NATURE OF SCIENCE, THE DEVELOPMENT OF CONCEPTUAL UNDERSTANDING AND INTEREST IN SCENCE)
Autori
Svedružić, Antonio
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Učiteljski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
22.11
Godina
2011
Stranica
106
Mentor
Nada Vijtiuk
Ključne riječi
interes; konceptualno razumijevanje; konstruktivizam; priroda znanosti
(nature of science; constructivism; interest; conceptual understanding)
Sažetak
Cilj prirodoznanstvenog odgoja i obrazovanja je prirodoznanstveno opismenjavanje. Utjecajni svjetski projekti National Science Education Standards i Benchmarks for Science Literacy ističu prirodu znanosti kao jedan od važnih čimbenika u postizanju ukupne prirodoznanstvene pismenosti. Koncept priroda znanosti odnosi se na temeljne principe i ideje znanosti kao načina spoznaje. Aspekti prirode znanosti ; promjenjivost znanstvenih znanja, razlika između opažanja i zaključivanja, društvena i kulturna prožetost, mit o znanstvenoj metodi, kreativnost i mašta u znanstvenom poduhvatu, znanstveni zakon i teorija, subjektivnost–objektivnost u znanosti, važni su doprinos u epistemološkom razumijevanju znanosti. Drugi nužan čimbenik za ostvarenje prirodoslovne pismenosti je edukacijski konstruktivizam kao paradigma suvremene metodike fizike. Konstruktivističke ideje omogućuju optimalnu razrednu atmosferu koja maksimalizira učenje i izgrađuju pozitivan stav prema fizici. Konstruktivistička nastava superiornija je tradicionalnoj predavačkoj nastavi fizike. Učenički interes za fiziku i prirodne znanosti važan je doprinos motivaciji učenika i ima pozitivne učinke na učenje i razumijevanje prirodoznanstvenih sadržaja. Osobni i situacijski interes su dva oblika interesa koja potiču i stvaraju optimalne uvjete za učenje. Cilj rada je utvrditi kako konstruktivistički orijentirana nastava fizike koja uključuje aspekte prirode znanosti i tradicionalna predavačka nastava utječu na razumijevanje prirode znanosti, razvoj interesa za fiziku i konceptualno razumijevanje pojmova i koncepata iz fizike. Za provjeru postavljenih ciljeva provedeno je istraživanje na učenicima sedmog razreda osnovne škole. Inicijalnim testom mjereno je razumijevanje prirode znanosti, interes i razumijevanje sadržaja iz fizike. Nakon obrada tema iz prirode znanosti prema konstruktivističkim i tradicionalnim principima izvršeno je završno mjerenje istih varijabli. Rezultati su pokazali: (a) strukturu tipičnih učeničkih miskoncepcija o prirodi znanosti, (b) relativnu učestalost učenika koji ne poznaju prirodu znanosti, (c) značajniji napredak učenika u razumijevanju prirode znanosti kad sudjeluju u konstruktivističkoj nastavi u odnosu na učenike koji sudjeluju u tradicionalnom obliku nastave. Nadalje, istraživanje je pokazalo da je osobni i situacijski interes za fiziku kod učenika konstruktivističke grupe ostao uglavnom očuvan ili je lagano rastao, za razliku od učenika u tradicionalnoj grupi kod kojih je interes uglavnom opadao. U konceptualnom razumijevanju učenici tradicionalne grupe nisu postigli bolji rezultat u usporedbi s inicijalnim testom za razliku od učenika u konstruktivističkoj grupi koji postižu bolje rezultate na završnom testu. Ovo istraživanje potvrdilo je učinkovitost edukacijskog konstruktivizma kao efikasne strategije za učenje fizike, razvoj i očuvanju interesa, i razumijevanje prirode znanosti u osnovnoškolskoj nastavi fizike.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija