Pregled bibliografske jedinice broj: 549803
Provjera konstruktne valjanosti Upitnika sustava pamćenja
Provjera konstruktne valjanosti Upitnika sustava pamćenja // 20. Dani Ramira i Zorana Bujasa - sažeci priopćenja / Čorkalo Biruški, Dinka ; Vukasović, Tena (ur.).
Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2011. str. 184-184 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 549803 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Provjera konstruktne valjanosti Upitnika sustava pamćenja
(Construct validity of Self-evaluation of memory systems questionnaire)
Autori
Tonković, Mirjana ; Vranić, Andrea
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Izvornik
20. Dani Ramira i Zorana Bujasa - sažeci priopćenja
/ Čorkalo Biruški, Dinka ; Vukasović, Tena - Zagreb : Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2011, 184-184
ISBN
978-953-175-391-3
Skup
20. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 07.04.2011. - 09.04.2011
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
metamemorija; sustavi pamćenja; samoprocjene; validacija
(metamemory; memory systems; assessment; validation)
Sažetak
Herrmann (1982, 1984) razlikuje upitnike koji ispituju pamćenje činjenica i događaja ("upitnik pamćenja") i upitnike koji procjenjuju učinkovitost vlastitog pamćenja ("upitnik metamemorije"). Upitnici metamemorije obuhvaćaju veći raspon ponašanja, ali je njihova valjanost najčešće problematična. Također, ovi su upitnici primarno konstruirani za primjenu kod pacijenata s neurološkim oštećenjima ili ozljedama mozga, a ta njihova usmjerenost na poteškoće pamćenja predstavlja velik nedostatak za primjenu na ne-kliničkoj populaciji. Tonković i Vranić (2004 ; 2011) su konstruirale Upitnik sustava pamćenja – SMSQ (eng. Self-evaluation of Memory Systems Questionnaire) koji ispituje pamćenje događaja, ali i procjenu učinkovitosti vlastitog pamćenja. Za razliku od drugih upitnika metamemorije, koji uglavnom ispituju strategije pamćenja, zadovoljstvo svojim pamćenjem ili procjenu vlastitih mnestičkih sposobnosti, SMSQ se temelji na široko prihvaćenoj podjeli pamćenja na sustave – radno, epizodičko, semantičko (Tulving, 2002). Upitnik uključuje i subjektivnu evaluaciju sposobnosti i pitanja o upotrebi podsjetnika i pomagala za bolje upamćivanje. Sukladno tome, SMSQ opisuje 6 faktora: subjektivna evaluacija, epizodičko pamćenje, semantičko pamćenje, pamćenje brojeva, pamćenje vidno-prostornih informacija i podsjetnici. U prethodnim priopćenjima SMSQ je validiran u terminima očekivanih grupnih razlika (Cronbach, 1955), a u ovom će radu biti prikazani rezultati validacije SMSQ-a s obzirom na objektivne mjere prikladne za usporedbu s procjenom pojedinih faktora SMSQ-a. To su redom objektivne mjere radnog pamćenja (pamćenje brojeva, pamćenje vidno-prostornih informacija), dugoročnog pamćenja (epizodički zadatak, semantički zadatak), te mjere odgođenog dosjećanja. U svrhu provjere diskriminantne valjanosti SMSQ-a korišten je na hrvatski jezik preveden i adaptiran Upitnik sklonosti prisjećanju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-0000000-3295 - Integracija informacija kao osnova cjelovitog doživljavanja (Ivanec, Dragutin, MZOS ) ( CroRIS)
130-1301683-1417 - Promjene ličnosti i kognitivnih procesa u starijoj dobi (Zarevski, Predrag, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb