Pregled bibliografske jedinice broj: 549048
Uloga mentora u profesionalnom razvoju učitelja
Uloga mentora u profesionalnom razvoju učitelja // Učitelji i njihovi mentori / Vizek Vidović, Vlasta (ur.).
Zagreb: Institut za društvena istraživanja, 2011. str. 97-151
CROSBI ID: 549048 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga mentora u profesionalnom razvoju učitelja
(The role of mentors in the professional development of teachers)
Autori
Vizek Vidović, Vlasta ; Žižak, Antonija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Učitelji i njihovi mentori
Urednik/ci
Vizek Vidović, Vlasta
Izdavač
Institut za društvena istraživanja
Grad
Zagreb
Godina
2011
Raspon stranica
97-151
ISBN
978-953-6218-45-5
Ključne riječi
mentoriranje učitelja, mentorske kompetencije, mentorske strategije
(mentoring teacher education students, mentor competences, mentor strategies)
Sažetak
Poglavlje započinje pregledom istraživanja koja dokumentiraju pozitivan učinak mentorske podrške razvoju učiteljskih kompetencije. Rezultati istraživanja pokazuju da učinkovitost mentorskog procesa ovisi o razvijenosti mentorskih vještina koje se svrstavaju u četiri šire skupine: profesionalne kompetencije vezane uz nastavničke aktivnosti, interpersonalne kompetencije, komunikacijske vještine te osobine ličnosti i osobna uvjerenja. Upotreba pojedinih kompetencija određena je mentorskim funkcijama u Clutterbuckovom modelu u kojem se četiri ključne mentorske uloge: trenera, vodiča, facilitatora i savjetovatelja smještaju u dvodimenzionalni prostor definiran dimenzijom potreba i dimenzijom utjecaja (Clutterbuck i Lane, 2004) . Iza prikaza mentorskih uloga i kompetencija slijedi prikaz specifičnih zadataka s kojima se suočavaju mentori prilikom mentoriranja studenata na školskoj praksi. Središnji dio poglavlja posvećen je razmatranju sličnosti i razlika između prirodnih i profesionalnih interpersonalnih odnosa te prikazu razvojnih faza mentorskog odnosa i njima svojstvenih mentorskih zadataka (dogovaranje pravila u odnosima, prihvaćanje druge osobe, modeliranje i empatiziranje). U sklopu ove cjeline opisane su i ključne komunikacijske vještine za vođenje procesa mentoriranja: aktivno slušanje, postavljanje pitanja i davanje povratnih informacija. U završnom dijelu poglavlja težište je na smjernicama vezanim uz sadržajne aspekte procesa mentoriranja svrstanim u šest širih područja/tema koje su prepoznate kao prioritetne u prethodnim istraživanjima nastavničkih potreba za stručnim usavršavanjem (Vizek Vidović, 2005). Te su teme: podrška u primjeni pristupa usmjerenog na učenika u nastavi, podrška u razvoju i primjeni alternativnih pristupa utvrđivanju studentskog postignuća, podrška u otvorenoj komunikaciji i uspostavi suradnje sa učenicima, podrška u upravljanju razredom i uspostavi razredne discipline, podrška u primjeni strategija za pomoć učenicima s posebnim potrebama i za uvažavanje različitosti u razredu, podrška razvoju pozitivnih odnosa s roditeljima i lokalnom zajednicom te podrška u primjeni novih tehnologija u nastavi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0000000-2488 - Usklađivanje intervencija s potrebama djece i mladih u riziku: izrada modela (Žižak, Antonija, MZOS ) ( CroRIS)
100-1001677-0880 - Profesionalni razvoj učitelja tijekom inicijalnog obrazovanja i pripravništva (Vizek Vidović, Vlasta, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb