Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 545273

Doktrina blažene vizije (visio Dei) u prikazu Raja u kapeli Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci: odnos privatnog i kolektivnog naručiteljstva


Munk, Ana
Doktrina blažene vizije (visio Dei) u prikazu Raja u kapeli Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci: odnos privatnog i kolektivnog naručiteljstva // Umjetnost i naručitelji / Jasenka Gudelj (ur.).
Zagreb: Institut za povijest umjetnosti ; Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2010. str. 37-52


CROSBI ID: 545273 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Doktrina blažene vizije (visio Dei) u prikazu Raja u kapeli Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci: odnos privatnog i kolektivnog naručiteljstva
(The Doctrine of Beatific Vision (visio Dei) in the Paradise Fresco (Strozzi chapel in the church Santa Maria Novella, Florence): the Relation between Private and Collective Patronage)

Autori
Munk, Ana

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni

Knjiga
Umjetnost i naručitelji

Urednik/ci
Jasenka Gudelj

Izdavač
Institut za povijest umjetnosti ; Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

Grad
Zagreb

Godina
2010

Raspon stranica
37-52

ISBN
9789536106882

Ključne riječi
visio dei, kapela Strozzi, Santa Maria Novella, Firenca, dominikanci, teologija blaženstva
(viso dei, beatific vision, Santa Maria Novella, Florence, Dominicans, theologyy)

Sažetak
U članku se razmatra jedno od najznačajnijih djela talijanskog Trecenta, kapela Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci koju su oslikali braća Nardo i Andrea zvan Orcagna di Cione i Giovanni del Biondo, te se predlaže nova interpretacija prikaza Raja. Glavna teza ovog članka jest da je uvećavanje i odvajanje tema Raja i Pakla od središnjeg prikaza Posljednjeg suda rezultat tomističke interpretacije Raja kao blažene vizije (visio Dei) koja se događa u trenutku smrti pokojnika, za razliku od Posljednjeg suda koji se isčekuje. Na taj se način kompozicijskim odvajanjem Raja i Pakla željelo razlučiti dva vremenski odvojena događaja. Nadalje, autorica smatra da je ikonografski program ove kapele, a posebno vaænost tema Raja i Pakla bio nadahnut intelektualnim okruženjem koje je postojalo u Generalnom učiliπtu u prostorima samostana Santa Maria Novella koji je ujedno bio i najbogatiji i najutjecajniji od svih europskih dominikanskih samostana. Tvorac ikonografskog programa je bio najvjerojatnije fra Pietro Strozzi, član obitelji Strozzi i magistar teologije. U takvom okruženju njegovao se tomizam, te tekovine skolastičkog racionalnog, jasnog i logičnog argumentiranja vjerskih doktrina. Autorica smatra da značenje ovih fresaka počiva na učenju sv. Tome Akvinskog kojeg su dominikanci bili obavezni proučavati/koristiti u interpretaciji svih vjerskih pitanja pa tako i onog o prirodi blaženstva, doktrine koja je dvadesetak godina prije oslikavanja ovih fresaka bila predmet žučnih rasprava. Dominikanski tj. tomistički argument je pobijedio: tekstualno je taj argument oblikovao 1336. godine papa Benedikt XII u enciklici Benedictus Deus, dok je likovno, smatra autorica, doktrina blažene vizije predočena u kapeli Strozzi kroz prikaz Raja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest umjetnosti



POVEZANOST RADA


Projekti:
130-1300620-0621 - Figuralne umjetnosti 13.-16. stoljeća u Hrvatskoj (Fisković, Igor, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Ana Munk (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Munk, Ana
Doktrina blažene vizije (visio Dei) u prikazu Raja u kapeli Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci: odnos privatnog i kolektivnog naručiteljstva // Umjetnost i naručitelji / Jasenka Gudelj (ur.).
Zagreb: Institut za povijest umjetnosti ; Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2010. str. 37-52
Munk, A. (2010) Doktrina blažene vizije (visio Dei) u prikazu Raja u kapeli Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci: odnos privatnog i kolektivnog naručiteljstva. U: Jasenka Gudelj (ur.) Umjetnost i naručitelji. Zagreb, Institut za povijest umjetnosti ; Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, str. 37-52.
@inbook{inbook, author = {Munk, Ana}, year = {2010}, pages = {37-52}, keywords = {visio dei, kapela Strozzi, Santa Maria Novella, Firenca, dominikanci, teologija bla\v{z}enstva}, isbn = {9789536106882}, title = {Doktrina bla\v{z}ene vizije (visio Dei) u prikazu Raja u kapeli Strozzi u crkvi Santa Maria Novella u Firenci: odnos privatnog i kolektivnog naru\v{c}iteljstva}, keyword = {visio dei, kapela Strozzi, Santa Maria Novella, Firenca, dominikanci, teologija bla\v{z}enstva}, publisher = {Institut za povijest umjetnosti ; Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveu\v{c}ili\v{s}ta u Zagrebu}, publisherplace = {Zagreb} }
@inbook{inbook, author = {Munk, Ana}, year = {2010}, pages = {37-52}, keywords = {viso dei, beatific vision, Santa Maria Novella, Florence, Dominicans, theologyy}, isbn = {9789536106882}, title = {The Doctrine of Beatific Vision (visio Dei) in the Paradise Fresco (Strozzi chapel in the church Santa Maria Novella, Florence): the Relation between Private and Collective Patronage}, keyword = {viso dei, beatific vision, Santa Maria Novella, Florence, Dominicans, theologyy}, publisher = {Institut za povijest umjetnosti ; Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveu\v{c}ili\v{s}ta u Zagrebu}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font