Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 545267

Društvena funkcija potrošnje


Miloš, Maja
Društvena funkcija potrošnje, 2011., diplomski rad, diplomski, Hrvatski studiji, Zagreb


CROSBI ID: 545267 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Društvena funkcija potrošnje
(Social Function of Consumption)

Autori
Miloš, Maja

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski

Fakultet
Hrvatski studiji

Mjesto
Zagreb

Datum
25.10

Godina
2011

Stranica
85

Mentor
Peračković, Krešimir

Ključne riječi
potrošnja; potrošačko društvo; potrošačka kultura; konzumerizam; sociologija potrošnje; struktura potrošnje
(consumption; consumer society; consumer culture; consumerism; sociology of consumption; the consumption structure)

Sažetak
Rad je podijeljen na dva temeljna djela: teorijsko-konceptualni i empirijski dio. Teorijsko-konceptualni dio sadrži tri glavna pristupa u analizi fenomena potrošnje – interdisciplinarni pristupi potrošnji, suvremeni sociologijski aspekti potrošnje te promjene koje se odvijaju bazirane na razvoju digitalnog doba i informacijskih tehnologija. U interdisciplinarnom pristupu fenomen potrošnje analizira se sa stajališta ekonomije i njezinih osnovnih pojmova i koncepta koji su prethodili razvoju današnje potrošačke strukture bazirane na ekspanziji tržišnog gospodarstva i unaprjeđivanja kapitalističkog sistema. Sa stajališta psihologije, potrošnja se analizira kroz sustav iracionalnih potreba stvorenih velikim djelom od strane marketinških korporacija, kao i osnovnim psihologijskim teorijama o utjecaju istih na potrošačko ponašanje. Demografska analiza govori o stanovništvu i njegovoj dvostrukoj ulozi istovremenog proizvođača i potrošača roba i usluga. Suvremeni sociologijski aspekt potrošnje temelji se na analizi radova eminentnih teoretičara, poput Jana Baudrillarda, Thorsteina Veblena, Pierrea Bourdiea i mnogih drugih autora, te je stoga potrošnja analizirana kao struktura, kao komunikacija i kao stil života. Temeljna hipoteza je da u promatranom razdoblju postoji promjena u strukturi potrošnje u smislu povećanja udjela robe i usluga na višim potrošačkim stepenicama. Analizom strukture osobne potrošnje po kućanstvima u periodu od 1998. do 2009. godine može se zaključiti kako se u navedenom razdoblju nisu odvile značajnije promjene u strukturi potrošnje. Promjena koja se odvila u kategoriji potrošnje komunikacije u razdoblju od 2003. do 2009. godine, kada se popela na višu potrošačku stepenicu iznad kategorije alkoholna pića i duhan, za razliku od prethodno analiziranog razdoblja, objašnjava se sve većim razvojem tehnologije i povećanom potražnjom za osobnim računalom, što se može vidjeti i prema strukturi potrošnje u opremljenosti kućanstava trajnim dobrima. Također, slična promjena odvila se u kategoriji rekreacija i kultura koja je u razdoblju od 2003. do 2009. godine zauzela mjesto kategorije potrošnje pokućstvo, oprema za kuću i redovito održavanje. Navedena promjena može se objasniti porastom kulturnih događanja u zemlji te sve većim nastojanjima da se zemlja približi europskim trendovima. Osim navedenih promjena, struktura u ostalim kategorijama osobne potrošnje stagnira u navedenom razdoblju. Značajnije promjene mogu se iščitati u analizi opremljenosti kućanstava trajnim dobrima gdje se uglavnom bilježi konstantan rast udjela potrošnje.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Sociologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
194-1941560-1549 - Kulture konzumerizma i održivosti: globalni izazovi socio-kulturnom razvoju RH (Čolić, Snježana, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb,
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb

Profili:

Avatar Url Krešimir Peračković (mentor)


Citiraj ovu publikaciju:

Miloš, Maja
Društvena funkcija potrošnje, 2011., diplomski rad, diplomski, Hrvatski studiji, Zagreb
Miloš, M. (2011) 'Društvena funkcija potrošnje', diplomski rad, diplomski, Hrvatski studiji, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Milo\v{s}, Maja}, year = {2011}, pages = {85}, keywords = {potro\v{s}nja, potro\v{s}a\v{c}ko dru\v{s}tvo, potro\v{s}a\v{c}ka kultura, konzumerizam, sociologija potro\v{s}nje, struktura potro\v{s}nje}, title = {Dru\v{s}tvena funkcija potro\v{s}nje}, keyword = {potro\v{s}nja, potro\v{s}a\v{c}ko dru\v{s}tvo, potro\v{s}a\v{c}ka kultura, konzumerizam, sociologija potro\v{s}nje, struktura potro\v{s}nje}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Milo\v{s}, Maja}, year = {2011}, pages = {85}, keywords = {consumption, consumer society, consumer culture, consumerism, sociology of consumption, the consumption structure}, title = {Social Function of Consumption}, keyword = {consumption, consumer society, consumer culture, consumerism, sociology of consumption, the consumption structure}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font