Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 545025

Radna memorija, rani komunikacijski i jezični razvoj u djece s perinatalnim oštećenjem mozga


Ivšac, Jasmina; Šimleša, Sanja; Brozović, Blaženka; Ljubešić, Marta
Radna memorija, rani komunikacijski i jezični razvoj u djece s perinatalnim oštećenjem mozga // Plava knjiga sažetaka
Zagreb, 2007. str. 29-29 (poster, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 545025 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Radna memorija, rani komunikacijski i jezični razvoj u djece s perinatalnim oštećenjem mozga
(Working memory, early communicative and language development in children with perinatal brain injury)

Autori
Ivšac, Jasmina ; Šimleša, Sanja ; Brozović, Blaženka ; Ljubešić, Marta

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Plava knjiga sažetaka / - Zagreb, 2007, 29-29

Skup
7. međunarodni znanstveni skup "Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima"

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 14.06.2007. - 16.06.2007

Vrsta sudjelovanja
Poster

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
izvršne funkcije; rani jezični razvoj; perinatalno oštećenje mozga
(executive functions; early language development; perinatal brain damage)

Sažetak
Jedan od zadataka koje je moguće primijeniti vrlo rano, još u predjezičnom razvoju, odnosno u trenutku kada dijete počinje shvaćati pojam stalnosti predmeta (od osmoga mjeseca života), je A-ne-B zadatak. Iako je ispočetka svrha A-ne-B zadatka promatrana s užeg psihološkog aspekta, danas se smatra da je ponašanje djeteta pri traženju predmeta rezultat brojnih razvojnih procesa kao što su pažnja, radna i dugoročna memorija, te motorički procesi. U novije vrijeme se obrazac ponašanja tijekom A-ne-B zadatka proglašava dobrim pokazateljem pojave izvršnih funkcija. Kao rezultat višegodišnje primjene A-ne-B zadatka na djeci urednog razvoja, ali i na djeci kod koje su utvrđeni biološki razlozi za razvojno praćenje (Brozović i sur., 2003), uočeno je da djeca s perinatalnim čimbenicima rizika kasnije počinju sudjelovati u primjeni A-ne-B zadatka, odnosno, postižu niže rezultate od svojih vršnjaka. Kod iste skupine djece utvrđeno je kašnjenje, kako u komunikaciji, tako i u jezičnome razvoju, o čemu svjedoče i nalazi iz literature. Dugoročna praćenja djece s perinatalnim mozgovnim oštećenjima i njihova inicijalno niska postignuća na A-ne-B zadatku i/ili jezičnim obilježjima, dovode u vezu A-ne-B zadatak i jezične parametre, odnosno (različite) segmente radne memorije. Skupina djece s perinatalnim oštećenjem mozga je longitudinalno praena (n=10) kroz parametre kognitivnog, komunikacijskog i jezičnog razvoja. U dobi od 12 mjesevi primijenitili smo A-ne-B zadatak iako je kod određenog broja djece postojalo značajno razvojno kašnjenje te je primjena zadatka nastupila kasnije. Pokušalo se utvrditi koliko su komunikacijski, odnosno jezični razvoj, usklađeni i određeni postignućem na A-ne-B zadatku. Statistička analiza podataka je pokazala da se djeca s perinatalnim oštećenjem mozga značajno razlikuju od svojih vršnjaka u segmentima radne memorije, združene pažnje te u obilježjima kognitivnih i ranih jezičnih sposobnosti. Uspjeh na A-ne-B zadatku je u skladu s razinom vještina združene pažnje, a kod djece urednog razvoja rezultati na A-ne-B zadatku odgovaraju razini receptivnog rječnika.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Projekti:
013-1081870-2627 - Kognitivni i jezični razvoj u djece s neurorazvojnim rizikom (Ljubešić, Marta, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb


Citiraj ovu publikaciju:

Ivšac, Jasmina; Šimleša, Sanja; Brozović, Blaženka; Ljubešić, Marta
Radna memorija, rani komunikacijski i jezični razvoj u djece s perinatalnim oštećenjem mozga // Plava knjiga sažetaka
Zagreb, 2007. str. 29-29 (poster, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
Ivšac, J., Šimleša, S., Brozović, B. & Ljubešić, M. (2007) Radna memorija, rani komunikacijski i jezični razvoj u djece s perinatalnim oštećenjem mozga. U: Plava knjiga sažetaka.
@article{article, author = {Iv\v{s}ac, Jasmina and \v{S}imle\v{s}a, Sanja and Brozovi\'{c}, Bla\v{z}enka and Ljube\v{s}i\'{c}, Marta}, year = {2007}, pages = {29-29}, keywords = {izvr\v{s}ne funkcije, rani jezi\v{c}ni razvoj, perinatalno o\v{s}te\'{c}enje mozga}, title = {Radna memorija, rani komunikacijski i jezi\v{c}ni razvoj u djece s perinatalnim o\v{s}te\'{c}enjem mozga}, keyword = {izvr\v{s}ne funkcije, rani jezi\v{c}ni razvoj, perinatalno o\v{s}te\'{c}enje mozga}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }
@article{article, author = {Iv\v{s}ac, Jasmina and \v{S}imle\v{s}a, Sanja and Brozovi\'{c}, Bla\v{z}enka and Ljube\v{s}i\'{c}, Marta}, year = {2007}, pages = {29-29}, keywords = {executive functions, early language development, perinatal brain damage}, title = {Working memory, early communicative and language development in children with perinatal brain injury}, keyword = {executive functions, early language development, perinatal brain damage}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font