Pregled bibliografske jedinice broj: 545025
Radna memorija, rani komunikacijski i jezični razvoj u djece s perinatalnim oštećenjem mozga
Radna memorija, rani komunikacijski i jezični razvoj u djece s perinatalnim oštećenjem mozga // Plava knjiga sažetaka
Zagreb, 2007. str. 29-29 (poster, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 545025 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Radna memorija, rani komunikacijski i jezični razvoj u djece s perinatalnim oštećenjem mozga
(Working memory, early communicative and language development in children with perinatal brain injury)
Autori
Ivšac, Jasmina ; Šimleša, Sanja ; Brozović, Blaženka ; Ljubešić, Marta
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Plava knjiga sažetaka
/ - Zagreb, 2007, 29-29
Skup
7. međunarodni znanstveni skup "Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima"
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 14.06.2007. - 16.06.2007
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
izvršne funkcije; rani jezični razvoj; perinatalno oštećenje mozga
(executive functions; early language development; perinatal brain damage)
Sažetak
Jedan od zadataka koje je moguće primijeniti vrlo rano, još u predjezičnom razvoju, odnosno u trenutku kada dijete počinje shvaćati pojam stalnosti predmeta (od osmoga mjeseca života), je A-ne-B zadatak. Iako je ispočetka svrha A-ne-B zadatka promatrana s užeg psihološkog aspekta, danas se smatra da je ponašanje djeteta pri traženju predmeta rezultat brojnih razvojnih procesa kao što su pažnja, radna i dugoročna memorija, te motorički procesi. U novije vrijeme se obrazac ponašanja tijekom A-ne-B zadatka proglašava dobrim pokazateljem pojave izvršnih funkcija. Kao rezultat višegodišnje primjene A-ne-B zadatka na djeci urednog razvoja, ali i na djeci kod koje su utvrđeni biološki razlozi za razvojno praćenje (Brozović i sur., 2003), uočeno je da djeca s perinatalnim čimbenicima rizika kasnije počinju sudjelovati u primjeni A-ne-B zadatka, odnosno, postižu niže rezultate od svojih vršnjaka. Kod iste skupine djece utvrđeno je kašnjenje, kako u komunikaciji, tako i u jezičnome razvoju, o čemu svjedoče i nalazi iz literature. Dugoročna praćenja djece s perinatalnim mozgovnim oštećenjima i njihova inicijalno niska postignuća na A-ne-B zadatku i/ili jezičnim obilježjima, dovode u vezu A-ne-B zadatak i jezične parametre, odnosno (različite) segmente radne memorije. Skupina djece s perinatalnim oštećenjem mozga je longitudinalno praena (n=10) kroz parametre kognitivnog, komunikacijskog i jezičnog razvoja. U dobi od 12 mjesevi primijenitili smo A-ne-B zadatak iako je kod određenog broja djece postojalo značajno razvojno kašnjenje te je primjena zadatka nastupila kasnije. Pokušalo se utvrditi koliko su komunikacijski, odnosno jezični razvoj, usklađeni i određeni postignućem na A-ne-B zadatku. Statistička analiza podataka je pokazala da se djeca s perinatalnim oštećenjem mozga značajno razlikuju od svojih vršnjaka u segmentima radne memorije, združene pažnje te u obilježjima kognitivnih i ranih jezičnih sposobnosti. Uspjeh na A-ne-B zadatku je u skladu s razinom vještina združene pažnje, a kod djece urednog razvoja rezultati na A-ne-B zadatku odgovaraju razini receptivnog rječnika.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-1081870-2627 - Kognitivni i jezični razvoj u djece s neurorazvojnim rizikom (Ljubešić, Marta, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Jasmina Ivšac Pavliša
(autor)
Marta Ljubešić
(autor)
Blaženka Brozović
(autor)
Sanja Šimleša
(autor)