Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 543135

Promjene međugrupnih stavova i ponašanja djece i roditelja u zajednici nakon sukoba: studija praćenja u Vukovaru


Čorkalo Biruški, Dinka; Ajduković, Dean
Promjene međugrupnih stavova i ponašanja djece i roditelja u zajednici nakon sukoba: studija praćenja u Vukovaru // Međunarodni naučno-stručni skup „Savremeni trendovi u psihologiji“: Knjiga rezimea / Ković, Vanja (ur.).
Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu, 2011. str. 68-68 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 543135 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Promjene međugrupnih stavova i ponašanja djece i roditelja u zajednici nakon sukoba: studija praćenja u Vukovaru
(Changes in inter-group attitudes and behaviors of children and parents in a post-conflict community: A follow-up study in Vukovar)

Autori
Čorkalo Biruški, Dinka ; Ajduković, Dean

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Međunarodni naučno-stručni skup „Savremeni trendovi u psihologiji“: Knjiga rezimea / Ković, Vanja - Novi Sad : Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu, 2011, 68-68

Skup
Savremeni trendovi u psihologiji

Mjesto i datum
Novi Sad, Srbija, 13.10.2011. - 16.10.2011

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
međugrupni stavovi; obrazovanje manjina; međuetnički odnosi; odnosi manjine i većine; Vukovar
(inter-group relations; minority education; inter-ethnic relations; majority-minority relations; Vukovar)

Sažetak
Dečji međugrupni stavovi se razvijaju pod uticajem mnogih faktora: pre svega porodice, ali i škole i šire društvene sredine, odnosno socijalnog konteksta u kojem se dečja međugrupna ponašanja manifestuju i održavaju. Kada je taj kontekst etnički podeljen, pripadnost etničkoj grupi postaje dominantno obeležje socijalnog života, dok drugi socijalni znakovi postaju manje važni. Etnička podela zajednice nakon rata 1991.-1995. u Vukovaru vidljiva je i u načinu na koji se školuju deca, a koji je regulisan Erdutskim sporazumom iz 1997. godine: nastava je za pripadnike srpske manjine organizovana na srpskom jeziku i ćiriličnom pismu, dok se deca, pripadnici hrvatske većine, školuju na hrvatskom jeziku. Deca su u različitim odelenjima i podeljena po etničkom ključu. U takvom kontekstu njihov je međusobni kontakt u školi praktično onemogućen, dok opšta podeljenost sredine decu ne potiče da se druže izvan škole. Klasična hipoteza kontakta (Allport, 1954), kao i njene savremenije varijante (Pettigrew, 2008) ističu, međutim, upravo kontakt kao nužan, premda ne i dovoljan, uslov razvoja pozitivnih međugrupnih odnosa. Stoga je centralno pitanje kako socijalni kontekst podeljene zajednice i, posebno, podeljene škole utiče na međugrupne stavove i ponašanja dece i odraslih. Cilj ovoga rada je porediti međugrupne stavove i ponašanja dece i roditelja, pripadnika većine i manjine, u uslovima etnički podeljenog školovanja u Vukovaru, koje smo odmerili 2001., 2007. i 2011. godine. Ispitani su stavovi prema integraciji dece u školi, socijalnoj integraciji dece van škole, multikulturalnosti i asimilaciji manjina. Također su ispitana i dva aspekta međugrupnog ponašanja: tendencija diskriminaciji i procenjeni broj kontakata s pripadnicima druge grupe. U prvom ispitivanju učestvovalo je 718 đaka 6. i 8. razreda osnovne škole, te 2. razreda srednje škole u nastavi na hrvatskom i u nastavi na srpskom jeziku, te 953 njihova roditelja. U drugom ispitivanju učestvovalo je 703 đaka istog uzrasta, uz dodani uzorak đaka 1. razreda srednjih škola, te 849 njihovih roditelja. U trećem talasu učestvovalo je 696 đaka 6. i 8. razreda osnove i 2. razreda srednje škole, te 948 njihovih roditelja. Analiza varijanse međugrupnih stavova pokazala je da oni vremenom postaju nešto pozitivniji, ali da su registovane promene kompleksne i da se dešavaju zavisno od sva tri faktora: vremena merenja, pripadnosti manjini ili većini, te društvene uloge subjekata. Dobijene veličine efekata, međutim, ukazuju da su promene, iako statistički značajne, vrlo male, pa se postavlja pitanje njihove praktične važnosti i suštinskih promena međuetničkih odnosa, kao i pitanje moguće uloge škole u integracionim procesima u ovoj podeljenoj zajednici. Rezultati će biti diskutovani pod vidom odnosa manjine i većine u zajednici nakon sukoba, te implikacija odeljenog školovanja dece u Vukovaru za sadašnje i buduće međuetničke odnose u zajednici.

Izvorni jezik
Srp

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
130-1301422-1418 - Prilagodba pojedinca i zajednice u vrijeme društvene tranzicije (Ajduković, Dean, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb


Citiraj ovu publikaciju:

Čorkalo Biruški, Dinka; Ajduković, Dean
Promjene međugrupnih stavova i ponašanja djece i roditelja u zajednici nakon sukoba: studija praćenja u Vukovaru // Međunarodni naučno-stručni skup „Savremeni trendovi u psihologiji“: Knjiga rezimea / Ković, Vanja (ur.).
Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu, 2011. str. 68-68 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
Čorkalo Biruški, D. & Ajduković, D. (2011) Promjene međugrupnih stavova i ponašanja djece i roditelja u zajednici nakon sukoba: studija praćenja u Vukovaru. U: Ković, V. (ur.)Međunarodni naučno-stručni skup „Savremeni trendovi u psihologiji“: Knjiga rezimea.
@article{article, author = {\v{C}orkalo Biru\v{s}ki, Dinka and Ajdukovi\'{c}, Dean}, editor = {Kovi\'{c}, V.}, year = {2011}, pages = {68-68}, keywords = {me\djugrupni stavovi, obrazovanje manjina, me\djuetni\v{c}ki odnosi, odnosi manjine i ve\'{c}ine, Vukovar}, title = {Promjene me\djugrupnih stavova i pona\v{s}anja djece i roditelja u zajednici nakon sukoba: studija pra\'{c}enja u Vukovaru}, keyword = {me\djugrupni stavovi, obrazovanje manjina, me\djuetni\v{c}ki odnosi, odnosi manjine i ve\'{c}ine, Vukovar}, publisher = {Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu}, publisherplace = {Novi Sad, Srbija} }
@article{article, author = {\v{C}orkalo Biru\v{s}ki, Dinka and Ajdukovi\'{c}, Dean}, editor = {Kovi\'{c}, V.}, year = {2011}, pages = {68-68}, keywords = {inter-group relations, minority education, inter-ethnic relations, majority-minority relations, Vukovar}, title = {Changes in inter-group attitudes and behaviors of children and parents in a post-conflict community: A follow-up study in Vukovar}, keyword = {inter-group relations, minority education, inter-ethnic relations, majority-minority relations, Vukovar}, publisher = {Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu}, publisherplace = {Novi Sad, Srbija} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font