Pregled bibliografske jedinice broj: 541000
O estetici klapskoga pjevanja
O estetici klapskoga pjevanja // Narodna umjetnost: hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku, 47 (2010), 2; 31-50 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 541000 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
O estetici klapskoga pjevanja
(On the Aesthetics of Klapa Singing)
Autori
Primorac, Jakša
Izvornik
Narodna umjetnost: hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku (0547-2504) 47
(2010), 2;
31-50
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
klapsko pjevanje; estetika; etika; fuzija; alikvoti
(klapa singing; aesthetics; ethics; fusion; overtones)
Sažetak
Sudionici klapskoga pjevanja, napose pjevači, u raznim prigodama spontano raspravljaju o vlastitoj glazbenoj estetici. Njihova interna pravila, koncepcije i vrjednovanja predmet su ovog istraživanja. Autor razmatra klapsku estetiku u procesima glazbenog učenja te u javnim i privatnim izvedbama. Danas se glazbeno znanje u klapskom pjevanju uglavnom prenosi formalno, notnim zapisima. U javnim se izvedbama od vodećeg pjevača – prvoga tenora – očekuje da donese izrazito osobnu interpretaciju, dok se u drugih pjevača najviše vrjednuje skupna suradnja. Interni pojam i koncepcija klapske fuzije isprepleću estetiku i etiku, objedinjujući glazbene sadržaje i društvene vrijednosti te ideale. Klapska fuzija teži stvaranju savršene usklađenosti u izvedbi homofonih klapskih pjesama, a istodobno je i metaforom prijateljstva među pjevačima. Kako se klapska harmonija temelji na konsonantnim, pretežno durskim, akordima zapadne umjetničke glazbe, ona omogućuje stvaranje odzvanjajućih akordâ bogatih alikvotnim tonovima. Klapska se fuzija potpuno ostvaruje u privatnim – mahom intimnim i opuštenim – situacijama u kojima pjevači teže stvaranju alikvota. Najsnažnije se iskazuje u tihom klapskom (sotto voce) pjevanju. Alikvotna fuzija je zvučna senzacija koja među pjevačima, a i slušateljima, izaziva raznovrsna i intenzivna emocionalna i duhovna iskustva. Njezin se zvuk prepleće i s identitetskim dimenzijama drevnosti i baštine koje dominiraju klapskim pjevanjem.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
101-1012647-2613 - Povijest zapadne Hrvatske (Istra, Kvarnersko primorje, Gorski kotar, Lika) (Strčić, Petar, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti
Profili:
Jakša Primorac
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus