Pregled bibliografske jedinice broj: 539628
Jan Mukařovský i strukturalistička teorija filma u kontekstu filmološke tradicije
Jan Mukařovský i strukturalistička teorija filma u kontekstu filmološke tradicije // Hrvatski filmski ljetopis, 13 (2007), 49; 48-58 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 539628 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jan Mukařovský i strukturalistička teorija filma u kontekstu filmološke tradicije
(Jan Mukařovský and Structuralist Film Theory in Context of Film Tradition)
Autori
Lučić, Krunoslav
Izvornik
Hrvatski filmski ljetopis (1330-7665) 13
(2007), 49;
48-58
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Jan Mukařovský; klasična teorija filma; semiotika filma
(Jan Mukařovský; classical film theory; film semiology)
Sažetak
Studija ukratko obrazlaže filozofsko- esencijalistički pristup kao glavno obilježje klasične teorije filma, usmjerene na lociranje esencije filma kao medija - neki su teoretičari naglašavali zasebnost filma, dok su ga drugi pokušavali objasniti s pomoću svojstva prožetosti elementima starijih grana umjetnosti. Klasični formativni teoretičari filma smatrali su da većina estetski bitnih odlika filmskog medija leži u njegovoj sposobnosti izrazite manipulacije realnošću, npr. putem montaže, dok su realistički orijentirani klasični teoretičari prihvatili upravo ono što formativni odbacuju (R. Arnheim i A. Bazin, dakako, predstavnici su ovih dviju suprotstavljenih tendencija). Ruski formalisti (B. Ejhenbaum, J. Tinjanov, R. Jakobson) također su se posvetili formalističkom, čak "predstrukturalističkom" sagledavanju sintaktičko- semantičkih aspekata filmskog jezika, pa studija uspoređuje njihova razmatranja s nešto kasnijim radom praškog strukturalista Mukarovskog. Srodnost među njima se pritom može lakše razumjeti poznaje li se životna i teorijska putanja Romana Jakobsona. Primjere iz citiranih tekstova autor ove studije dopunjuje vlastitim filmskim primjerima iz razdoblja klasičnog Hollywooda (Imitacija života - Imitation of Life Douglasa Sirka!) i klasičnog europskog autorskog filma. Najvažniji dio studije, međutim, sačinjava analiza u novijoj filmologiji slabo poznatih razmatranja Jana Mukarovskog, izrazito primjenjivih i na analizu filmova.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- International Index to Film Periodicals