Pregled bibliografske jedinice broj: 537746
Odstupanja u sprezanju prezenta glagola u slušnooštećenih srednjoškolaca
Odstupanja u sprezanju prezenta glagola u slušnooštećenih srednjoškolaca // Govor : časopis za fonetiku, 28 (2011), 1; 45-65 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 537746 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odstupanja u sprezanju prezenta glagola u slušnooštećenih srednjoškolaca
(Difficulties in present tense use in hearing impaired secondary school students)
Autori
Bradarić-Jončić, Sandra ; Mohr Nemčić, Renata
Izvornik
Govor : časopis za fonetiku (0352-7565) 28
(2011), 1;
45-65
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
prezent glagola; oštećenja sluha; jezično znanje mladeži oštećena sluha
(Croatian verbs; present tense skills; hearing impairment; language skills of hearing impaired students)
Sažetak
U radu su prikazani rezultati analize odstupanja u tvorbi prezenta glagola u gluhih i nagluhih ispitanika s obzirom na vrstu i učestalost odstupanja te glagolske razrede. Ispitivanje je provedeno na uzorku od 41 ispitanika (gluhi, nagluhi ispitanici i ispitanici s umjetnom pužnicom), polaznika I-IV razreda redovne i posebne srednje škole, zadacima nadopunjavanja jednostavnih rečenica glagolima iz 8 glagolskih razreda u svim licima prezenta. Učestalost pojavljivanja odstupanja iznosila je 40%. Najčešća odstupanja u tvorbi prezenta bila su korištenje infinitivne osnove uz prezentski završetak, zamjena glagolskih lica, korištenje glagolskog pridjeva radnog, upotreba drugog glagolskog vida te korištenje prezentske osnove uz pogrešan završetak. Ova odstupanja različito su zastupljena u glagolskim razredima. Korištenje infinitivne umjesto prezentske osnove najčešće se pojavljuje kod glagolskih razreda kojima su ispitanici slabije ovladali, dok se zamjena glagolskih lica i korištenje glagolskog pridjeva radnog najčešće javljaju u tvorbi prezenta glagolskih razreda kojima su ispitanici najbolje ovladali (Ati-Am, Iti-Im i donekle, Jeti-Im). Osim kvantitativnih razlika s obzirom na slušni status i vrstu škole uočene su i neke kvalitativne razlike. Ispitanici s boljim rezultatima na testu generirali su manji broj kategorija odstupanja i manji broj kombiniranih pogrešaka. Neke vrste odstupanja pojavljivale su se samo kod učenika iz posebne škole, a neke su se pojavljivale sa znatno većom učestalošću u gluhih i nagluhih učenika iz redovne škole. U nekim glagolskim razredima samo su učenici iz posebne škole pokazali odstupanja. Potrebno je sustavnije poučavanje djece i mladeži s teškim oštećenjima sluha hrvatskome jeziku, uz korištenje pomoći koju određenom broju njih može pružiti komunikacija znakovnim jezikom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-1301001-0910 - DVOJEZIČNA KOMUNIKACIJA GLUHIH I ČUJUĆIH (Bradarić Jončić, Sandra, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Social Science Citation Index (SSCI)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus