Pregled bibliografske jedinice broj: 537694
Razvojne promjene u metakogniciji i razumijevanju teksta u ranoj adolescenciji
Razvojne promjene u metakogniciji i razumijevanju teksta u ranoj adolescenciji // 20. Dani Ramira i Zorana Bujasa / Čorkalo Biruški, Dinka ; Vukasović, Tena (ur.).
Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2011. str. 122-122 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 537694 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Razvojne promjene u metakogniciji i razumijevanju teksta u ranoj adolescenciji
(Developmental changes in metacognition and text comprehension in early adolescence)
Autori
Kolić-Vehovec, Svjetlana ; Rončević Zubković, Barbara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Izvornik
20. Dani Ramira i Zorana Bujasa
/ Čorkalo Biruški, Dinka ; Vukasović, Tena - Zagreb : Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2011, 122-122
ISBN
978-953-175-391-3
Skup
20. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 07.04.2011. - 09.04.2011
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
metakognitivno znanje; sažimanje; razumijevanje teksta
(metacognitive knowledge; summarization; text comprehension)
Sažetak
Metakognitivno nadgledanje i regulacija čitanja dugo se istražuje kao čimbenik razumijevanja teksta. Međutim, vrlo je malo longitudinalnih istraživanja razvojnih promjena u metakogniciji i razumijevanju teksta. Stoga je cilj ovog istraživanja bio ispitati promjene u metakognitivnom znanju i sažimanju, kao važnoj metakognitivnoj strategiji, te razumijevanju teksta u ranoj adolescenciji kao ključanom periodu za razvoj metakognicije u čitanju. Sudionici istraživanja bili su učenici (N=151) osnovne škole, koje smo ispitali najprije u 4. razredu, a onda ponovno u 6. razredu. Ispitano je razumijevanje pripovijednog i ekspozitornog teksta, a primijenjen je i Upitnik metakognitivnog znanja koji se sastojao od 14 pitanja višestrukog izbora o strategijama čitanja. U zadatku sažimanja učenici su sažimali glavnu ideju u pripovijednim i ekspozitornim odlomcima. Učenici su u 4. razredu grupirani s obzirom na svoje metakognitivno znanje, vještinu sažimanja i razumijevanje teksta korištenjem k-means klaster analize. Izdvojene su četiri skupine učenika. Skupina s dobrim razumijevanjem teksta, u kojoj je bilo najviše djevojčica (77%), pokazala je iznadprosječno metakognitivno znanje o strategijama, kao i vještinu sažimanja. Skupina s lošim razumijevanjem teksta pokazala je ispodprosječno metakognitivno znanje i sažimanje. Dvije skupine s prosječnim razumijevanjem teksta razlikovale su se s obzirom na metakogniciju: jedna je skupina pokazala iznadprosječno metakognitivno znanje, ali ispodprosječno sažimanje, dok je druga skupina imala suprotne rezultate na ovim mjerama. U 6. razredu skupina s lošim razumijevanjem teksta značajno je i dalje zaostajala u metakogniciji i razumijevanju teksta za svim ostalim skupinama, dok je skupina s prosječnim razumijevanjem teksta napredovala na metakognitivnim zadacima i više se nije razlikovala od skupine s dobrim razumijevanjem, osim u razumijevanju pripovijednog teksta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-1301676-2381 - Kognitivni, metakognitivni i motivacijski čimbenici čitanja i učenja (Kolić-Vehovec, Svjetlana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka