Pregled bibliografske jedinice broj: 536068
Ruski bardi ; Popularno u poeziji Bulata Okudžave i Vladimira Vysockog
Ruski bardi ; Popularno u poeziji Bulata Okudžave i Vladimira Vysockog. Zagreb: Naklada Ljevak, 2011 (monografija)
CROSBI ID: 536068 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ruski bardi ; Popularno u poeziji Bulata Okudžave i Vladimira Vysockog
(Russian bards: Popular in the poetry of Bulat Okudzhava and Vladimir Vysotsky)
Autori
Lugarić Vukas, Danijela
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
Naklada Ljevak
Grad
Zagreb
Godina
2011
Stranica
294
ISBN
9789533034294
Ključne riječi
ruski bardi; popularna kultura; SSSR
(Russian bards; popular culture; Soviet Union)
Sažetak
Riječ je o prvoj cjelovitoj studiji u nas o fenomenu kantautorske poezije Bulata Okudžave i Vladimira Vysockoga. Za sovjetsku i rusku kulturu književnost je uvijek značila više od sebe same. Pjesništvo je bilo umjetnička, ali i društvena, ideološka i politička institucija. Popularnu poeziju ruskih barda promatram kao fenomen otvaranja ruskoga društva koji je pridonio napuštanju socrealističkoga kanona i slomu monolitnosti, pri čemu subjektivistička lirika Bulata Okudžave reprezentira osjećajnost „odjuge“ 1960-ih Hruščevljeve ere, a poetika krika Vladimira Vysockoga politički „zastoj“ 1970-ih Brežnevljeva doba. Okudžava je, afirmiravši u osjetljivim godinama nakon Drugoga svjetskog rata i Stalinove smrti 1953. mali Arbat i stvorivši pjesničke junake poput Van'ke Morozova i papirnatoga vojnika, učinio jedan od najodlučnijih raskida s kompromitiranom kulturom socrealizma, nakon kojega ništa u sovjetskoj ruskoj kulturi više nije bilo isto. Toga su stjegonošu novoga, intimnog pravca u sovjetskoj ruskoj kulturi slijedile brojni naraštaji mlađih pjesnika od 70- ih godina naovamo, a njegov je utjecaj ostavio vidljiv trag i u stvaralaštvu kantautora izvan sovjetskih granica, među ostalim i u pjesmama Arsena Dedića. Premda je od Vysockijeve smrti prošlo više od trideset godina, on i u suvremenosti živi u ruskome kulturnom prostoru, o čemu svjedoči i činjenica da njegov grob u Moskvi, kao i grob Jima Morrisona u Parizu ili Elvisa Presleya u Memphisu, redovito posjećuju poklonici iz različitih dijelova svijeta. Osim što se o njemu snimaju dokumentarni filmovi, različiti zaljubljenici u njegov promukli glas te glumačku i pjesničku karizmu posvećuju mu studije i monografije. Vladimir Vysockij je zaista – nakon što je zapadnjačku trijadu sex, droga i rock 'n' roll odigrao na ruski način (ženske, vodka, tri akorda) – bio jedan od posljednjih brandova ruske sovjetske kulture. Knjiga pruža pogled u svijet prvih zvijezda popularne kulture iz doba kasnoga sovjetskog socijalizma, pa će se čitatelji moći informirati o nedavnoj kulturnoj povijesti, ali i uživati u poeziji iskonske snage i umjetničke vrijednosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-0000000-0875 - Enciklopedija hrvatske književnosti (Tolić, Dubravka, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Danijela Lugarić
(autor)